Kritik - Siluett
Jag blev väldigt förväntasfull av övre delen av bilden som var den första delen jag såg när jag öppnade bilden i nytt fönster (tog ltie tid för den att ladda). Ljuset och skärpan sa mig att detta är en toppenbild! Men tyvärr uppfyllde den inte riktigt mina förväntningar. Jag gillar det korta skärpedjupet i bilden och att det är på hunden den riktiga skärpan ligger och att människan i bakgrunden är oskarp. Färgerna i bilden är fina! Jag faller också ganska mycket för skuggan på hunden, gillar den. Men själva hunden är antingen för ljus eller för mörk tycker jag. Det skulle vara okej om den var ljus, klar, fin och så, men helst hade jag sett att den var riktigt mörk, näst intill svart, och att det skulle ha varit snygg siluettljus runt om hundens "kanter". Men så som det ser ut just nu är hunden varken ljus eller mörk och det gillar jag inte alls.
Det är väldigt bra bakgrund och fin idé i bilden, men tyvärr är den inte riktigt fulländad, inte enligt mig i alla fall. ( Jag gav bilden 3 i betyg, gillar den ganska mycket fast den inte riktigt är fulländad)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag tycker det finns en härlig känsla över bilden. Men det är lite svårt att förstå vad du vill fokusera på. Hunden? Människan? Naturen? Helheten? Just nu är bilden överexponerad i överkant och nedre halvan av bilden är väldigt mörk… Jag skulle föredragit om hunden var ljusare så man såg ögonen och fler detaljer i bilden. Förstår idén och gillar den, tycker tyvärr inte riktigt att den lyckades fullt ut. Något att jobba vidare på kanske ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag tycker bilden är väldigt bra. Gillar ljusets väg diagonalt in i bilden uppifrån vänster där buskens grenar glänser svagt av morgonljuset. Gillar även grenverket i ovankant. Liksom #1 gillar jag också det korta skärpedjupet medan jag uppfattar det som att skärpans fokus ligger ca 1,5 - 2 meter framför hunden.
Jag skulle vilja se hunden upplättad och skärpebehandlad eftersom jag antar att det var hunden du primärt ville fånga. Personen ligger väldigt bra i oskärpa. Jag antar dessutom att du har skuggat/tonat lite i ytterkanterna av bilden? Det gillade jag också väldigt bra.
Att hunden "i flygande fläng" befinner sig några centimeter upp i luften med framkroppen är också effektfullt. En mycket bra komposition tycker jag.
Det jag inte gillar är det stora copyrightfältet.

#4 Tack för jätte bra kritik! Copyrighten slängde ja bara dit av ren reflex som ja alltid gör när ja laddar upp mina bilder men det kanske inte passar så bra när man ska få kritik! :)
Men tycker ni det blev bättre när även hunde fick en siluett?

Det är en härlig känsla i bilden, men bilden förstörs av den hemska loggan.
Jag tror att man kan få fram mer detaljer i hunden, som kanske borde vara centrum för intresset i bilden. De två saker som stör är framför allt, utöver den fula loggan, att det är kanske onödigt mycket förgrund och att himlen längst upp i bilden är så ljus, helt urfrätt. Genom ljusheten stjäl himlen blicken och stör på så sätt intrycket. Jag tycker den blir bättre om man helt sonika skär bort himlen och beskär i nederkanten så att man inte får med mycket mer förgrund än så att hundens skugga är med helt.
Jag tror att om du har originalet i råformat kan du få fram mycket mer detaljer i hunden också.
Personligen tycker jag att det blev sämre med en mörk siluett, jag skulle fortfarande vilja se hunden ljusare och skarpare såsom i inlägg #4.
Det har i tidigare inlägg skrivits om himlen och även förgrunden. Inlägg #6 skriver om beskärning längst upp samt om förgrunden och det finns en bra tanke där. Du måste pröva dig fram om hur du finner dem alternativen passande.
#2 och #6 skriver om "en härlig känsla" och det är det absolut bästa med hela bilden!