Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 770 ggr
Kiara
0

Rätt till bild?

Om man har en bild på någon som går att spåra vem det är, får då den som äger bilden publicera eller lämna ut bilden hur som hur som helst till publicering?

I detta fall är det bilder på två av mina hästar som befinner sig med bild på nätet och nu har ”webmaster” fått frågan om ”Anonym” kan få använda bilder från sida i ett Internet stall och jag vill inte att bilder på mina hästar med påhittad beskrivning av temperament mm hamnar där. Kan jag stoppa detta på laglig väg eller ”äger” fotografen all rätt till bilden?

Robert
0

Fotografen äger bilden. Du kan förhindra det du nämner sker. Jag är rätt dålig på lagstiftningen.

Hälsningar

Robert

johan
0

Det försvårar nog lite att det är hästar och inte människor. Om det hade varit bild på människor får dessa inte publiceras utan medgivande, såvida inte personen är en offentlig person. Detta har med PUL att göra.

Mvh // Johan

Kiara
0

Problemet är att jag är inte fotograf utan jag äger två av hästarna på sidan då dom vunnit på riksutställningen och fotograf är ”webmaster” och hon är tydligen positiv till att lämna ut bilderna men jag vill inte få in bilder på mina hästar i Internet stallet då det är mycket dålig reklam och det kan skrivas vad som helst om hästarna där. Hästarna/bilderna kan då förknippas med något negativt och det vill jag inte. Mina hästar har också en mycket speciell färgtecknig så det går inte att ta fel på dom det är inga "vanliga" bruna hästar precis.

Jag håller på att starta upp ett litet stuteri och det är mina två blivande avels hästar som jag just ställer ut för att dom ska få ett bra rykte. Ryktet är jätte viktigt i häst samanhang och just temperamentet är ju av stor betydelse på en häst som används i avel.

Jag har skrivit till ”webmaster” och framfört att jag inte vill ha mina hästar på Internet stallet, jag hoppas att hon lyssnar.

AktieTrader
0

Ta och ställ frågan på fotosidan.se. Där finns en grupp om Lag, etik och moral. Där kan du säkert få ett korrekt svar, där finns många som är duktiga på området.

Kiara
0

Tack det ska jag ska för det är en viktig fråga för mig.

Niklas
0

Förhoppningsvis lyssnar webmastern påå dig när du har framfört ditt önskemål.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kiara
0

Hon har inte tagit bilderna och det är människor på dom bilderna så då borde det var säkrare. Hon har nog lyssnat då jag skrev ett långt brev till henne som fick henne att gå in på den aktuella sidan och hon har halvt medgivit att jag hade rätt (av henne är det stort)

Men tänk om jag inte upptäckt frågan och fått stoppat det hela för att ta tillbaka ett medgivande på en bild kan ju inte vara så lätt det heller.

Pia
0

Mm, som Johan säger just att det handlar om djur och inte människor gör att PUL inte är tillämplig.

Jag känner ordföranden i Svenska fotografers förbund, mycket trevlig, och han har talat väl om deras förbundsjurist. Jag vet inte om de svarar på frågor från ev icke-medlemmar, men de om några borde väl veta hur gränsdragningen går vad gäller detta!

Du hittar dem på

http://www.sfoto.se/sff_start/kontakta.asp

Om det inte går att lösa på rent lagmässig väg så hoppas jag verkligen att webmastern respekterar dina åsikter som ägare till hästarna!