Hur ta bra snöbilder?
När jag fotar i snölandskap blir det lätt lite grådaskigt och detaljlöst. Hur tar man bra bilder i med snö? Jag efterbehandlar efter bästa förmåga i PS men det blir inte bra heller. Tips?

Solsken, helst med släpljus, som framhäver strukturen, är en av de faktorer som kan ge bättre bilder i snö. Ett av problemen med snö är att den är vit och att kristallerna är genomskinliga, så att när ljuset faller in från alla håll blir det praktiskt taget ingen kontrast.
En annan sak är exponeringen. Man kan använda automatiken i snö, men kameran kan ju inte veta att allting är vitt vitt vitt… Alltså måste man använda exponeringskompensation om det mesta i bilden är snö, annars blir bilden underexponerad. Vanligen brukar det funka med +2 steg för att få hygglig exponering, men man kan behöva pröva sig fram, och det kan bli bättre att köra manuellt om man vet hur man ska exponera. Om man använder histogram för att kolla exponeringen är det ett av de få tillfällen när det mesta ska ligga till höger i histogrammet.
Men grådaskigt och detaljlöst hänger ofta ihop med ljuset; om ljuset är väldigt jämnt, som från en molntäckt himmel, då blir det inte mycket detaljer. Det ska för den skull inte bli väldigt grått, men det beror ju på underexponering. När man inte har ett markant sidoljus eller lågt stående sol, då blir snöbilderna lätt detaljlösa.

#1 Stort tack för din förklaring. Jag ska pröva vid nästa tillfälle med olika manuella inställningar.
Ett tips till kan vara att under vissa ljusförhållanden använda sig av ett gulfilter vilket ökar kontrastförhållande.

Tack Lillmassa! Det var en nyhet för mig.