Månen
Snyggt. Utan stativ?
Vänliga hälsningar
Niklas

Tack ,Nä med stativ på altanen den fanns där en kort stund sedan försvannt den bland träden .
Nu när jag tittar i egenskaper för bilden så ser jag att den tog på 1/40 del men såklart den lyser ju ganska starkt månen men jag trodde de var längre tid men jag använde ett motivprogram om heter nattporträtt så den fick sköta inställningarna .
mvh/bjorsa
Okej.
Vänliga hälsningar
Niklas

#0, märklig måne du har fångat som är gul som en citron ;)
Robert

#4 Att den blev gulaktig var väl att den stod lågt över horisonten då kan de ju till och med bli röd har väl med atmosfärens beskaffenheter att göra troligen hade dom som jobbar där hällt på extra av kadmium yellow igår :-))
mvh/bjorsa

#5, aha, det såg inte så naturligt ut med den gula färgen. Effekten som du beskriver kanske skulle framkomma bättre om det månen låg vid horisonten lite moln i bild, kanske ett träd osv?
Hälsningar
Robert

Frågade en kompis hur man skulle fotografera månen. Han menade att man skulle ta månbilder när det var skymning, väntar man för länge, tills det blir mörkt, så var det för sent enligt honom.

#9 Men då gäller de ju att månen är uppe vid skymningen men skall ha de i tankarna å försöka planera in en månträff i skymningen :-)
mvh/bjorsa
#0 - Jaaa men då är ju månen en ost i alla fall….mums

Visst en stor gul ost, finns väl något ordstäv om månen å ost fast kommer inte på hur den går .
mvh/bjorsa

Jag kommer ihåg en saga där de sa att så länge du följer månen kan du inte gå vilse =o)
Din måne är otroligt fyllig och vacker =o)
Mvh: Lothus1

#13 Får väl testa å se om de stämmer inatt å gå efter månen å skriver jag inget imorgon ja då e jag vilsen i skogen :-))
mvh/bjorsa

Ha, ha, men snälla skyll inte på mig om du ändå går vilse när du följer månen ;oP
Mvh: Lothus1

:-)

#7, helt klart intressantare bild!
Robert
Ja, #7 var en jättefin bild med mycket stämning.

#18 fast man ser ju inte själva månen så mkt men skal göra lite mer försök att fota månen eller med månen som del av bilden.
#19 Tack
mvh/bjorsa

Skall man fota själva månen så skall det antagligen vara nermörkt runt omkring, jämför med att kika på månen genom ett teleskop.
Men min kompis menade tydligen månen tillsammans med lite annan natur etc, alltså en stämningsbild med månen som viktig del av bilden, då kanske man skall fota i skymningen eller i gryningen. Kanske någon har sådana bilder att visa upp??
Mvh ERIR

#23 Bra bild med månen som en del i bilden de jag var ute efter med min bild i#0 var att fota själva månen bara och som en test av min konverter och jag tycker nog att man oxå kan fota bara månen utan att tänka på att bilden skall var si eller så eller hur bara en fet måne :-))
mvh/bjorsa

Vilka vackra bilder.
jag skulle verkligen vilja fota månen. har velat de väldigt länge, har försökt några gånger.. men den blir bara pytteliten. jag tror det är smått omöjligt me den digitalkameran ja har.. 
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#25 De beror ju på vilken slags kamera du har och hur mkt optisk zoom du har om det är en kompaktkamera jag har en kompaktkamera som motsvarar 420 mm i full zoom sedan har jag en telekonverter på de som ger 2,2 ggr så de blir 924 mm men om du tex har någon kikare eller stjärnkikare så skulle jag testat å se om de inte går att fota genom den man kan ju alltid prova man skall nog inte titta då direkt mot månen i tittgluggen på kameran då månen har starkt sken så att man inte skadar ögat men på själva displayen går de ju bra att kolla .
mvh/bjorsa

#29 tjusigt du fick ju med moln å reflektion från månen här ut i bushen finns de bara kvistar å dom sitter bara ivägen :-))men skall väl försök mig på en bild där månen är en del i bilden .
mvh/bjorsa

Jag vet tyvärr inte så mycke om kameror som jag hade kunnat önska :P förstår mej inte på alla dom där orden. men ja får väl prova mej fram…
kan man fota genom en kikare? där ser man :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Tack Bjorsa. Har ju inte tagit så mycket mörkerkort och kameran är ny för mig så jag experimenterar en hel del och försöker lära mig den.

#31 Jag vet inte om de funkar att fota genom kikare men man kan ju alltid prova jag hade tidigare en liten kompakt kamera där själva linsöppningen bara var centimetern stor och med den kunde jag fota genom ett mikroskop så går de med mikroskop borde de gå med kikare ifall dom passar ihop dvs liten linsöppning jag skall prova med mobilkameran å kikare senare ikväll ifall man ser månen .
mvh/bjorsa

#31 De gick att fota genom kikaren men man skall använda skärmen för att titta på å inte tittgluggen på kameran då månen lyser så starkt att man får ont i ögat och kan nog skada ögat .
Jag tog min mobil en z800 och sedan en kikare sen tog jag och provade inne så att jag såg att den tittade igenom kikaren sen gick jag bara ut å knäppte en bild jag fick använda mobilens digital zoom oxå å de blev ju ingen bra bild men de funkar å har man tex en bra kamera med liten linsöpning som passar att sätta framför kikaren då kan man nog få en bra bild
Lägger z800 bilden på månen har oxå beskurit bilden
mvh/bjorsa
bjorsa mfl! Fina bilder av "fetmånen" Själv har jag inte utrustning för att fota själva månen utan det fick bli enbart en miljöbild i stället ;-)

#35 Erir bilder med månen som del av bilden är nog dom som blir bäst fotografiskt och jag vill se flera sådana .
Här där jag står på natten på altanen så har jag bara massa kvistar ivägen för att dom ligger för nära så att dom kan jag inte få skärpa på men skall nog ta stativet å kameran en natt å ge mig ut på någon åker där jag har friare sikt för att fota utan telekonvertern .
mvh/bjorsa