Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 341 ggr
Kurtson
0

Funderingar, kitobjektiv eller inte

Är i fasen att antingen gå loss rehjält och köpa en Nikon D80, eller vara lite sparsam och köpa en d70/d70s.

Har idag fått iden att jagkanske inte alls skall köpa med kitoptiken, utan bara köpa hus och sedan leta reda på passande objektiv med bättre ljusvärden.

våra vanligast emotiv är hästarna, hundarna, barnen, skog o natur,

sedan jag då som fotar allt som kommer ivägen

kom med synpunkter i mina funderingar.

jo,någon som har en tabell med traditionella objektivvärden med vad de blir i den digitala världen?

Howzer
0

Kan ju vara lite tråkigt att ha en D70/D70s/D80 liggande och inte kunna använda den på en gång. Det pris man får på ett kit-objektiv i paket med huset är väldigt bra så jag tror inte det är dumt att köpa paketet. Du kan ju alltid komplettera med ljusstarka bra gluggar senare och ha kit-objektivet på resor mm när du inte vill släpa med för mycket.
(Om ekonomin tillåter skulle jag nog råda dig att hellre ta en D80 än en D70/D70s. Det är en rätt stor skillnad på dessa kameror och om du är riktigt intresserad växer du nog snart ut D70:an.)

// Thomas

broderbluff
0

Kitobjektiven till Nikon är mycket bra jämnfört med det 18-55 för canon

Zeroni
0

Jag funderar oxå på att köpa en Nikon kamera. Jag har funderat på d50 ett längre tag. Jag tycker att den verkar vara hyfsad. Tycker ni det är bättre att köpa d80 direkt istället för d50? Jag är väldigt fotointresserad och vill utvecklas med en bra kamera som man kan ha väldigt länge.

Kurtson
0

Det lutar mer och mer åt d80'n men det är VÄLDIGT få sådana på blocket än…Glad

d50'n finns det en hel del bra paket ute nu, och d70/d70s kan man få tag på hyffsat ibland om man har pengarna framme.

d80'n blir till att köpa i nyskick och då sticker det iväg…

på cyberphoto har de ->135 paketet med 4gb minne och väska till ganska bra pris, men man landar på en HEL DEL slantar ändå.

dessutom vill jag så småningom ha ett ljusstarkt objektiv och en rejäl tele alt zoom, så det blri till atta spara. och en bättre blixt vill man ha och så blir det mer… phu…

men det lär bli d80 med 135'n när den kommer

[mingdie]
0

Hej Kurtson

Gillar det du säger under "personligt" att digitala köpet är en engångsumma eller hur? med ett skratt. Du har redan fått den fruktade LBA (Lens buying adiction) som leder till att du går med i LBA (Lens buyers annonymous) en stödorganisation byggd på AA :).

Lycka till med ditt köp.

Eddie

Kurtson
0

Jag fick min första instamatic när jag var 7, sedan så har det blivit systemkameror och massa tillbehör, en gång i tiden eget fotolab.

jobbade som teknisk fotograf ett tag (1.5 år) och hade då en f4 med massa roligheter kring, sedan var man nere i träsket.

har lyckats återhämta mig tills det dök upp en rejäl digitalsystemkamera.

äh, d70 duger för mig… nä… det får bli en d80…whow vilket bra pris på en d200… kört… men det blir en d80!!!!

tänkte också skaffa ett nytt analogt nikonhus, och funderar på om man skall ha en f80/f100/f4/f5 (men stämmer det att f5 inte kan använda så många objektiv pga ljusmätningen, som jag läste på en annan site?)

Kurtson
0

såg för övrigt att de på expert sålde d80'n med ett 35-55 kitobjektiv, eller liknande, är inte det i minsta laget….?