Bra länk. Fler borde ta till sig vad som står där, finns inte mycket som kan förstöra en bild så mycket som en ful logga eller ett stort ©
Bra artikel och från någon som tänker i nya banor. Chansen att någon skall använda dina bilder kommersiellt är otroligt låg. Det finns stora bildbibliotek som är gratis så varför skulle någon stjäla när dom kan få det gratis.
Här inne ser jag väldigt ofta stora loggor på väldigt mediokra bilder. På ett annat forum jag är med så har du mycket kända fotografer som deltar med foton och dom har aldrig loggor. Det säger en del.
Om jag är domare i en fototävling så faller bilder med loggor bort med en gång.

Tycker det är ganska fult med en copyright-logga i hörnet på bilder, stör väldigt mycket tycker jag… Så därför har inte jag det 
Håller med föregående om
"Här inne ser jag väldigt ofta stora loggor på väldigt mediokra bilder. På ett annat forum jag är med så har du mycket kända fotografer som deltar med foton och dom har aldrig loggor. Det säger en del."
Undrar också varför det är så.
Mitt intryck är att loggor mest används av de som kan minst om fotografering.
kanske är loggan ett sätt att försöka framstå mer proffsig eller kompensera för ett mediokert foto. För ärligt talat, 90% av de bilder som postas här passar på sin höjd i det egna albummet och har inget intresse för någon annan än den som tagit bilden.
Jag kan givetvis ha misstagit mig men det känns så.
Detta kan vara intressant som alternativ.
http://camjam.se/artiklar/praktiska-fototips/creative-commons.html
janne
Sådana där copyright märken är förfulande, men jag ser ett behov av att märka sina bilder. Jag gör det idag på de flesta av mina bilder som jag lägger på nätet på en hemsida eller likn. men det betyder inte att jag trycker dit ett stort C. Jag sätter copyrighttext i mindre format och att det bara syns svagt. Och inte heller så den tar upp hela bilden men på ett sådant ställe där man inte kan klippa bort den utan att ta bort det intressanta ur bilden.
Självklart gör sig bilden bättre utan copyright men bilder missbrukas hur mycket som helst. Självklart kan man redigera bort men folk som stjäl bilder är ofta lata/okunniga så om man inte bara kan klippa bort copyright så väljs en annan bild oftast.
Jag är ändå inte ute efter att vinna priser med mina bilder. Om jag dock ville visa upp mina bilder dvs mina kunskaper inom fortografering så hade jag låtit bli copyrightmärkning, men bilder som tex hamnar på min hemsida märks. Inte för att jag tror att det är hett villebråd men om man kan göra det diskret och snyggt så…
Självklart är stora loggor som täcker hela bilden inte särskilt snyggt.
Men jag copyrightmärker alla mina bilder jag lägger ut.
Varför?
Jo, just för att slippa att dem blir stulna.
Har redan fått ett 100-tal exemplar av olika bilder (på kaniner) stulna och "lånade".
"Risken finns, men fundera rationellt vad är det värsta som skulle kunna hända egentligen? Att någon stjäl bilden och låtsas att det är deras egen är garanterat inget som händer ofta."
Det första jag tänker på då, är om han som skrivit detta hört talas om sidan stallet.se.
För där förekommer bildstöld så det heter duga…
Tro mig, jag vet.