Snart nyår
Nu är det snart nyår och jag har nyss köpt ett nytt objektiv till min Nikon d40(hade tidigare kit-objektivet). Objektivet heter Sigma 70-200/1:2.8 APO DG Macro HSM.
Jag har inte haft det mer än en dag och inte hunnit träna speciellt mkt men vill trots allt kunna få fina raketbilder. Dom klassiska jättefina bilderna. Där vi ska fira nyår kommer det nog inte vara så många raketer så det gäller att jag klarar de på dom få vi kommer smälla.
Har ni några tips på hur jag ska ställa in kameran till just detta? Bländarvärde/slutartid/ISO ?
(Jag har stativ)
Tacksam för hjälp :)
/Malin
Hej Malin! Det har redan skrivit en del om det på den här sidan, och sökfunktionen är utmärkt för att leta upp dylika ämnen. Jag länkar några av de intressantaste träffarna här nedan. I korthet så är min erfarenhet (en "avancerad" kompaktkamera) att slutartid runt några sekunder och stort bländartal är det som ger bäst effekt. Vet inte om jag har hittat det optimala. Mina bilder jag bifogar här är dessutom handhållna, stativ underlättar nog väsentligt! Jag har använt slutartid 2 sekunder och bländare 8.0 på de följande bilderna. Bilderna är från Malmöfestivalens avslutningsfyrverkeri i augusti 2006.
mvh Martin
Jättefina bilder :) Brukar försöka fota tornet från min balkong i Lund men de har ännu inte blivit något bra resultat :P
Jag sökte lite efter att jag la upp tråden och hittade en massa om slutartider och bländar o allt vad jag sökte, så jag har skrivit upp lite inställningar som jag ska testa imorgon :)
Tack för hjälpen! Och gott nytt år!
/Malin
Och glöm inte lägga upp lite bilder så vi får se hur det blev :o)
Gott Nytt År!
mvh Martin

Jag har fotat lite raketer på senare tid och det ska sägas att det inte är det lättaste.
En sak som man kanske inte tänker på direkt är att försöka börja exponeringen precis efter att raketen har smällt i luften. Detta för att slippa få "mitten" av raketen överexponerad som på bilden jag bifogar.
Annars är det bara att testa och var inte för kritisk mot dig själv, raketfoto är svårt! :) Gott nytt år!