Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 640 ggr
Moorooten
0

lätt kritik - föremål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fotade lite saker idag med morfars film kamera :/ men det gick väll så där dom blev i dålig kvalite men vissa bra finns det väll

Skåp hantag

Moorooten
0

bjällra ?

Moorooten
0

blommor hängandes på väggen

Inkanyezi
0

Den enda av de tre bilderna som funkar för mig är den av beslaget med ringen.

Den är stark bildmässigt eftersom den innehåller ett väl definierat element, som också lämnar en slagskugga på möbeln, och den diagonala linjen nertill förstärker kompositionen. Möjligen borde du sikta lite längre ner.

Vad som däremot stör mig i alla bilderna är vitbalansen som är ställd bortitok.

Den står på Fluorescent, och även om ljuskällan är exempelvis en lysrörslampa, så är det inte rätt inställning. Moderna lysrör härmar ofta glödlampor, och de här bilderna är tagna med typiskt glödlampsljus, och det är den vitbalansen man måste ställa in för att få bilderna någotsånär färgriktiga.

Eftersom videokameran spar bilderna som jpeg kan man inte justera vitbalansen i efterhand så som man kan när man har råfiler. Det måste fixas vid tagningen när man tar bilder som jpeg.

Så jag säger, på'n igen! Ställ vitbalansen på glödljus och se hur det blir.

Moorooten
0

ok jag ska prova :)

Moorooten
0

öga / dåligt beskureet

Moorooten
0

ojj den blev jätte dålig här :7

Inkanyezi
0

Samma problem fortfarande, din Vitbalans står inställd på lysrör, den ska stå på glödlampa (incandescent). Kolla i bruksanvisningen till kameran hur man ställer vitbalansen.

Om det finns möjlighet att mäta och låsa Vitbalans, så riktar man kameran mot någonting vitt som är belyst med samma ljus och låser vitbalansen där innan man tar bilden.

Moorooten
0

Denna bild gillar jag ni då?

Sweelin
0

vad har du för kamera?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Inkanyezi
0

Det är en videokamera, en JVC GZ-MG132.

Bilderna har EXIF-data, så man kan se allt om hur de är tagna.

Moorooten
0

#10 ok :) ? fattar nada men jaja

Moorooten
0

Sista bilden redigerad :/ men jaja .

eighteenlives
0

Inkanyezi, hur kan du veta med vilken slutare bilderna är tagna, och med vilken kamera..?Jag är mkt förvirrad.

(Bara nyfiken, för sånt är kul att se.)

Moorooten
0

beskuren orginal bild ;)av 12 vilen var bäst?

Inkanyezi
0

Jag använder Exif Viewer i Firefox för att se data för bilden. Om man har behandlat den i ett bildbehandlingsprogram måste man spara dem för att de ska komma med, men om bilden är obehandlad finns alltid Exif.

Vitbalansen är en inställning till vänster, man använder knappen i mitten och bläddrar ner till WB och ställer in vitbalansen där. Det är sidan 23 i instruktionsboken.

Om vitbalansen står på AUTO blir det för det mesta bra, men den här kameran har vitbalansen inställd på lysrörsljus, och det är något som nästan inte finns längre, eftersom vi numera har mycket bättre kvalité på lysrören. Inställningen är fel.

eighteenlives
0

Ah, ska kolla upp Mozillas plug-ins och hämta hem det… =)

eighteenlives
0

Originalet var f.ö. bäst. Synd att spåren och snön är så dåligt belysta, hade solen stått högre hade den vart finare! =)

Moorooten
0

317 hehe solen är inte ovanför horisonten ännu

werner
0

Den enda som jag tyckte hade något av värde var #12 resten var mer tagna ur luften med dålig inspiration, ursäkta om jag är hård men att fota en regskylt från dina ögons perspektiv var ganska ointressant och dåligt. Sorry, hårdaste jag klankat på bilder hitills på denna sajt.

Moorooten
0

#19 Ok dom är ganska tråkiga

werner
0

#20 testat att fota frukter, grönsaker, blommor eller vattendroppar eller något i olika vinklar och olika distanser det är en bra början ifall man vill lära sig fota.

Moorooten
0

vi har inge blommor de är ju vinter xb

Och det går inte så bra med filmkameran eller min dåliga kamera (den värsta kameran som finns)

werner
0

#22 inte ens i blomkrukor? frukt och grönsaker går ju ganska lätt att få tag på.