Hjääälp!!!
Jag behöver veta hur man ställer in exponeringen på en canon eos 400d när man har ratten på M läge!!! Sen vill jag veta vilken ljusmätningsmetod man ska använda för att fota halvmörka hästar i msnön!!!!
Tack för svar :)
Jag kan svara på din första fråga: exponeringen ställer du in helt manuellt (i och med att du fotar på det manuella läget). Då får du ändra framför allt slutartid och bländare men även ISO för att få bilden rätt exponerad. Du kan se i sökaren hur du har exponerat genom att titta på linjen som visar exponeringar (den visar AEB när du fotar i TV eller AV). Om du kollar i sökaren så förstår du nog vad jag menar.
Ljusmätningsmetod kan jag tyvärr inte svara på, har själv problem med det.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Där finner du bland annat manualer till EOS kameror.
Här har du svar om ljusmätning. Använd spotmätning och inte på det svarta djuret utan på något neutralt…exempelvis ett gråkort…
Okej tack, kan inte så bra engelska tyvärr. Men vad hetter den där saken som det är massa streck och sen siffror?
typ
-1 l l l l l 0 l l l l l +1, det är den jag menar

Där kompenserar du exponeringen om du använder andra lägen än just Manuellt t ex Av och Tv…då kan du justera mot mörkare eller ljusare…
Så man kan inte ställa in den på M läge?
#5: nej, den är till för de andra lägena när du inte ställer in både bländare och slutartid själv, för då kan du inte ha samma kontroll över exponeringen. På M ställer du ju in själv och kameran gör inte så mycket, men den visar hur du har ställt in ungefär och underlättar på så sätt.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Okej, tack! Vilken ljusmätningsmetod ska man använda sig av?