Minneskortet strular - igen?
Okej, nu ska jag gå igenom ALLT - i hopp om att få hjälp av någon duktig fotomänniska här. Jag har köpte en Canon EOS 1000D (underbar kamera) och är superglad. Fantastiskt resultat på bilderna varje gång. Enkel att förstå sig på. Minneskortet jag har köpt till ska passa för den här modellen och heter Lexar Professional med 2 GB och det ska tydligen vara ett mycket snabbt minneskort också. Jag är heltnöjd med kameran och egentligen med kortet också, om det inte vore för en liten detalj.
I början fick jag formatera kortet flera gånger innan det fungerade, och jag förlorade en del hyfsat fina bilder också - inte superkul. Men sen verkade allting fungera, fotade igår och har gjort idag utan problem. Men så nu helt plötsligt när jag skulle kolla om en bild blev bra så står det som det har gjort förut precis innan det här händer "bildan kan inte visas". Struntar i det för tillfället, fotar klart, stänger av. När jag sätter på igen ska kortet formateras om för femtielfte gången och alla bilder jag har tagit går förlorade. Surt, eller hur?
Hela glädjen med att äntligen ha fått en systemkamera är liksom gone. I alla fall en del av den. Alla bilder jag har knäppt med den borta. Så nu till själva grejen - vad ska jag göra? Fortsätta formatera om i all evighet och riskera att förlora bilder? ^^ Det går ju inte. Fel på kortet? Fel på systemkameran? Har jag gjort någonting fel från början? Är det någon som har tips eller råd av något slag så kan det vara till hjälp.
Mvh./ Hannah

Vad du ska göra är att köpa ett nytt minneskort, och så kan du gå tillbaka med det där dåliga och lämna in det där du har köpt det så kan det hända att du får ett nytt. Det är "livstids garanti" på de flesta minneskort, men jag känner inte till villkoren för Lexar närmare; hur som helst ska det vara två års garanti från att du köpte det enligt konsumentlagen.
När du har skaffat ett nytt minneskort så formaterar du det i kameran och ser om allt funkar som det ska. Om det nya kortet inte strular så är du rätt säker på att det var något fel på det andra. Det händer faktiskt att det är fel på minneskort, även om det är mycket ovanligt.
Om däremot samma sak händer med det nya kortet, då är det något med kameran. Den har väl också garanti?
#1 Ja, det ska vara typ "livstid" eller 10 år om jag har fattat det rätt. Okej, så du menar att jag ska köpa en annan typ av minneskort? Inte bara få ett annat Lexar Professional?
Om det nu är fel på kameran så spelar det väl ingen roll om man har garanti (fast det har jag ju), då kan man ju bara reklamera. Jag måste ju få en kamera/minneskort som fungerar. Kan jag kanske kolla om det fungerar med syrrans minneskort eller om mitt kort fungerar i hennes kamera?

Jäpp, kan vara bättre att kolla kortet i den andra kameran.
Och om det är fel på kameran så är det vanligen mycket enkelt att fixa, men det behövs en alldeles särskild regndans, och om du gör den så gäller inte garantin, men om du går tillbaka med den där den köptes så ska dom fixa så att den funkar igen.
Och kollar du ditt kort i syrrans kamera och hennes kort i din kamera så lär du få veta vilken av bitarna som det är fel på, det kan underlätta. Annars är det inte alldeles enkelt att felsöka såna här komponenter.
Jag vet att det är tråkigt när det är fel på nya grejer, men det är faktiskt sånt som händer, och det finns ingen anledning att förtvivla. Garantin täcker såna här fel, men det är viktigt att ta reda på vilket fel det är; om det är kameran eller om det är kortet. Om båda är köpta på samma ställe så behöver du egentligen inte felsöka, utan det bör räcka med att du beskriver hur felet yttrar sig och lämnar in båda grejerna.

det låter som att kortet låser sej ,ta ut minneskortet så ska det finns en liten grej på sidan dra den så den inte står på lock detta kan hända,men testa detta innan du köper nytt minneskort..
Okej… Ska se om jag kan prova det sen då… Jag har ingen aning om ifall det fungerar eller inte. Båda grejerna är köpta på samma ställe - dock inget ställe med några fotoexperter direkt (onoff) - men jag har ingen möjlighet att lämna in förrän på måndag.

O, det är inte någon förlust att köpa ett nytt minneskort i alla fall; dom är billiga nu, och du kommer ändå att vilja ha ett till. Jag köpte nyss två stycken 2GB SD-kort för 50:- st och ett 4GB SDHC för 100:- på Liontech.
#4 Ja, det finns någon liten "spak", men en sa att den skulle man bara flytta på om man skulle "skriva på kortet"… Fattade noll typ… Står inte "lock" eller "unlock" eller någonting alls brevid.
#6 Joo, det förstås, men jag vill nog ha den här sorten ändå. Om den inte strular så är det väldigt snabbt med lagom mycket minne och till bra pris. Så vill helst ha samma, det är tydligen ett som riktiga fotografer använder sig av… Fast jag kommer ju att köpa fler i framtiden, bättre flera små än ett stort, så att säga. :)