Objektivet slutade fungera
Mitt nyaste objektiv, Sigma 105 macro som jag köpte för tre veckor sedan, har slutat att fungera. Den reagerar inte och det blinkar fEE på skärmen. Kameran fungerar med mina andra objektiv.
Någon som har en aning om vad fEE betyder, och varför den inte fungerar?
Kommer att lämna in den på lagning, men tänkte kolla här först om jag kan fixa den själv.
Har endast använt den några gånger, och den har inte blivit skadad, blivit utsatt för fukt eller annat.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Det kan inte ha kommit smuts eller liknande på kontakterna?
Det tror jag inte. Förut så kunde jag fota med den en stund, sen slutade den fungera. Nu fungerar den inte alls.
Och den är ju knappt använd :(
Solbackens kaniner
Nikon?? Ett tips jag hittade på nätet är att köra med manuell bländare för att få bort FEE-meddelandet, sedan verkar det fungera igen. Testa olika bländarvärden. FEE lär stå för Focus/exposure error och påstås (vilket NIkon inte bekräftar) ha något att göra med att kameran låser sig vid en viss kombination av bländare/tid, framförallt med Sigmas optik verkar fenomenet förekomma.
Jag har provat allt känns det som, men den dummar sig ändå.
Lämnar in den imorgon.
Solbackens kaniner
Hur gick det med problemet? vad sa de där du lämnade in den?
Här är en länk sent omsider som det kan löna sig att läse igenom!
http://www.flickr.com/groups/nikon_d300_users/discuss/72157607242856980/

nikon säger själva att alla objektiv inte funkar på sina kameror, använd orginal!,det funkar bäst!!
Fick tillbaka den för ett tag sen. Det var tydligen något fel med inställningarna, så dom fick skruva isär och rätta till. Men nu fungerar den bra! :)
Sen hade jag världens otur idag, jag hade varit ute och fotat, skulle gå in, och halkar på trappan. Kameran landar på objektivet, som lossnar.
Vi åkte in till fotovideo i sthlm, som säger att bajonettfattningen har gått åt skogen. Vi lämnade in den på lagning, får tillbaka den om ca 2 veckor.
Fy vad ledsen jag blev, mitt favoritobjektiv! Har haft kameran i exakt två år, och aldrig tappat den eller skadat den på annat sett.
Fast lite beröm fick jag av personalen, dom tyckte att förutom att den nu var trasig, var den i riktigt bra skick, för att vara två år. Även kameran tyckte dom var i fint skick! 
Solbackens kaniner
#7 Fy vilken otur du har! Hur gick det med objektivet då, gick det sönder igen?
Det var inte samma objektiv. Detta var min Nikkor 18-135, mitt favoritobjektiv :(
Solbackens kaniner