Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1235 ggr
brittasoderberg
0

Kritik : bilder.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder som jag skulle vilja ha kritik på , vad tkr ni om dom?! :)

brittasoderberg
0

2

palsternackan
0

#1 ser inte alls verklig ut. Månen alldeless för stor och den är suddig i kanterna där flickan är. Det gör sig inte vidare bra i svartvitt och originalbilden är säkert mycket bättre, då du faktiskt lyckats fånga bra skärpa.

#2 ganska fin. Säger mig ingenting.

Båda var väl okej. Men håll dig till originalbilderna.

Bullan
0

#2 Att bilden är pixlig i kanterna har ju garanterat att göra med att bilden endast är i 266x400 pixlar! (man brukar ju minska ner dem då man lägger ut dem på nätetFlört)

Sedan så tycker jag att om en person lagt ner mkt jobb på att frilägga och göra montage av bilder, så är de knappast ute efter att höra att "hålle dej till orginalbilder" som kritikObestämd. Litet oförskämt faktiskt! Man kan ge mer konstruktiv kritik än så!

Själv tycker jag att den första bilden är ganska bra gjord! Men jag skulle nog valt bilder som passade ihop "ljus och skuggmässigt" mer kompatibelt. Nu har hon en stor ljuskälla snett framifrån till höger, medans en sådan stor måne borde ge mer skuggor framför tjejjen. Om du förstår hur jag menar!? Bra jobbat!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

werner
0

#2 Den hade vart snyggare ifall hjärtat vinklats så det hamnat i pupilens riktining istället för så som det ser ut nu, ingens iris är så platt eller kort på ena sidan ^^ annars så gillar jag det, det kan bara bli bättre :)

werner
0

angående första bilden hade det vart snyggare ifall träden ej var med så månen hade vart ända bakgrunden.

palsternackan
0

Jag skrev bara vad jag tyckte. Jag ser också att hon lagt ner mycket jobb på det här, jag skulle aldrig kunna göra något sådant (fattar inte ens hur man förminskar en bild), jag mena bara att jag tror att den första bilden (till ex.) borde vara jättefin som den är, original, eftersom att hon har fångat ögonblicket så bra och den är så skarp. Jag skulle hellre se hur det var i verkliga livet än när det är redigerat. Men jag menar inte att bilden är ful eller så, bara att jag tror att originalet är bättre. Och jag menade inte heller att "låta" oförskämd, jag skrev bara vad jag tyckte, och menade inget illa med det jag skrev.

brittasoderberg
0

jag skulle aldrig ha gjotr om bilden om orginalet var snyggare ;P

palsternackan
0

haha, men kan du inte lägga upp på tjejen originalet? är nyfiken :P

brittasoderberg
0

Här har du orginalet..
Själv tkr jag att den här bilden ser så tråkig ut och så himla orginell.. det var därför jag tänkte att jag skulle göra om den..  Men alla tkr ju olika.. ^

matildah
0

#0. Undrar hur denna skulle göra sig i färg? Ett bra montage tycker jag.

#1 Jag tycker om att bilden är både färg och sv/v, men det enda jag stör mig över är att pupillen inte sitter i mitten av irisen. Pupillen sitter alltid i centrum av iris. I övrigt tycker jag att båda bilderna är fina.

Lillmassa
0

Anledningen (för mig) att den första bilden inte stämmer riktigt är att månen är upplyst från en punkt till vänster om mig som fotograf. Inte bara till vänster utan även lite uppåt  och hitom månen i ett "tredimensionellt rum". Den skarpa (och starkare) upplysta vänstra kanten av månen står i kontrast till den mörkare och suddigare högra kanten av densamma. Flickans ben talar däremot om att solen står till höger om mig och bara LITE bakåt samt lite uppåt att dömma av skuggornas placering. Detta krockar lite för mig. Att månen är stor, lite FÖR stor, kan den ju ibland vara men oftast då den står nära horisonten. Detta p.g.a. luftlagrens förstoringseffekt (sägs det iallafall).

Dock skapar månens storlek, den svartvita konverteringen och skuggspelet på himmel och träd en dramatisk effekt. Jag TROR att skulle sinnesstämmningen hos flickan ändrats till en allvarsam kontakt med kameran där åskådaren "tvingats fokusera" i en intensiv blick/posé eller liknande, skulle en djupare innebörd/känsla skapats. Skulle också då velat se nederdelen av himmlen lite mörkare. För mig så är månen, de "tunga skyarna", skuggspelet mellan mörker och ljus en djup upplevelse, vilket tvärt bryts av med flickans glädje, hopp och energi i rörelsen. Detta krockar också lite för mig men det kan ju faktiskt ha varit en AVSIKT.

Måste dock säga att det är tekniskt snyggt manipulerat i övrigt och har tagit lite tid att göra och visst är det roligt? Man kan sitta timmar med sådant!

Bilden med ögat är kul! Lite ocentrerat men det jag skulle vilja gjort med den är (förutom det hjärtliga och centreringen) att jag skulle vilja dämpa bort fönstrets spegelbild i ögongloben och den lilla strimman av solljus som förekommer på övre ögonlocket. Anledningen är att då verkar det ut som om kärleken STRÅLAR UT från iris och ned över undre ögonlockets kant. Bär ögonen kontaktlins förresten? Riktigt kul bild!

Hannybee
0

Lite för overkliga för min smak… Den andra är rätt fin, men jag tycker du kunde ha skippat hjärtat och bara haft ett vanligt öga med häftiga färger i ögat. Den första bilden syns för tydlig att den är fejkad, om nu ljuset faller bakifrån skulle inte baksidan av henna vara skuggad. Vinkeln funkar dock.

Fortsätt jobba, tänk mer på hur du ska göra för att få det att se så verkligt ut som möjligt. Lycka till!

Bleenda
0

Kul bilder! Misstänker att du setat ett tag och jobbat med dom. Jag gillar båda.

Jag utgår ifrån att dom inte ska se så verkliga ut. Dom här bilderna passar bra på "bildredigering ifokus"Flört Där är dom suveräna på att förvandla bilder till allt möjlig och omöjligt. Sätt in dom där också så får du se vad dom tycker.

werner
0

Jo dom passar bättre på redigering än på foto men jag tycker att ps bilden var snyggare än orginalet.

brittasoderberg
0

om jag nu hade sett att det finns bildredigering hade jag naturligtvis lagt dom där.. Men tack så mkt för kommentarerna..