Minneskort
Jag är total nybörjare men köpte min första systemkamera för nån månad sen( en sony a 300). då lurade försäljaren på mig ett minne på 16 GB(lexar Premiun series 80x) Detta skulle vara så fantastiskt bra och jag skulle aldrig behöva ha med extrakort. Sen kom jag på att jag hade försänkningar hos en gammal bekant till min pappa så jag tog kontakt med honom och köpte objektiv och blixt ( Sigma 105 mm F2.8 DG MACRO och EF- 530 DG ST electronic flash) Han hade även stoppat med ett minneskort( San Disk extreme 3, 30MB/s/200x på 4 GB) och undrade vad jag hade för ett i kameran. Han tittade på det och sa att det var alldeles för sakta. Han sa att detta var mycket bättre. Så nu sitter jag på två olika minneskort och undrar lite över skillnaden. Vad menas med att kortet är snabbare? och är snabbheten viktigare än antalet GB? Alltså lexar 16 GB premium series 80x vs San Disk extreme3 30 MB/s/ 200x, 4 GB ? Vilket ska jag använda?

Det är kortets läs och skrivhastighet som menas.
Kortets hastighet är bara viktig om du tex tar 6 kort / sekund och då i RAW format, då kan man behöva ett riktigt snabbt kort. Oxå vid överföring till dator går det lite fortare med ett snabbt kort.
Använd båda du. Du llär inte märka nån skillnad skulle jag tro. Och bra att ha så mycket minne. Det lär du inte köra slut på i första taget.
Har hört att det är bättre att ha flera minneskort med lite minne än ett med mycket minne. Om du fotar något mycket viktigt eller så, då är ju alla bilder körda om något blir fel med minneskortet. Därför ska man ha flera små, så att säga.
Jag har köpt ett på bara 2 GB som ska vara extra snabbt. Visserligen har jag inget att jämföra med, men det går fort minsann när man fotar och radera bilder osv.