Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 590 ggr
rulda
0

skärpedjup?

Jag är lite smått förvirrad.

Fick min första digitala systemkamera i söndags och jag är toppen nöjd.

En sony a350.

Tycker det är helt underbart att få ställa in focus själv.

Men skärpedjup?

Hur ändrar man det?

Vad är det?

*totalt förvirrad*

Tacksam för svar (och snälla skratta inte för mycket åt min okunskap)

FeliciaS
0

Skärpedjup avgör hur stor del av bilden som är skarp samt hur mycket ljus som kommer in i kameran. Med ett stort skärpedjup är mycket av bilden skarp och det kommer inte in lika mycket ljus som med ett litet skärpedjup där en liten del av bilden skarp och mycket ljus kommer in i kameran. Har tyvärr inga bilder på den här datorn att visa skillnaderna på… Jag vet tyvärr inte hur du ändrar skärpedjupet med en Sony a350, har bara Canon. Men det bästa tipset jag kan ge dig är att läsa manualen till din kamera, det har gett mig mycket kunskap.

Stort skärpedjup = liten bländare = högt bländartal, ex. F12

Litet skärpedjup = stor bländare = litet bländartal, ex. F2.8

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

pellepiano
0

Skärpedjup handlar om skärpan i djupled. Vid porträtt foto tex vil man kanske ha ansiktet skarpt och i fokus men bakgrunden suddig.

Du ändrar detta som Felicia säger, med bländaren, ju lägre bländarvärde desto suddigare bakgrund. Billiga objektiv är inte så ljusstarka ( deras bländare går inte att ställa ned så mycket ) Jag rekommenderar  att kolla upp en kurs på nätet för det mest grundläggande funktionerna i en kamera, bländare och slutartid.

Gratis Fotoskola

Lillmassa
0

Tänk dig att du fokuserar (ställer in skärpan) på en viss punkt, t.ex. dörren på ditt hus. Dörren blir skarp, ja faktiskt hela framsidan av huset blir skarpt (om du tar bilden rakt framifrån vill säga). Har bilden tagits med en stor bländaröppning (släpper in en flod av ljus) så innebär det att gårdsplanen framför huset i riktning mot kameran kommer att bli mer och mer oskarpt ju närmare kameran man betraktar på bilden. Likaså sker på sidorna av huset där bakgrunden (en trädgård) syns. Ju längre bort i djupet av bilden desto oskarpare. = Skärpedjup.

Detta styr man med bländaren. Stor bländare = Litet skärpedjup, Liten bländare (t.ex. 22 eller 32) = fantastiskt stort djup av skärpa i bilden. genom att styra detta skärpedjup kan man få en störande bakgrund att "suddas ut". Eftersom en stor bländaröppning valts i exemplet måste man kompensera med att låta slutaren vara öppen en kortare tid = kort exponeringstid. Liten bländaröppning = lång exponeringstid. Man måste prova sig fram. Detta påverkas nämligen också av ISO inställningar, soligt ljus, molnighet, stora vita reflekterande objekt etc.

…OCH ingen skrattar åt dig. Kom ihåg: okunskap är bara början på vägen, dumhet däremot kräver mera tid… Flört

rulda
0

tack så jättemycket för era svar. Jag tror jag förstår Skrattande
Ska ge mig ut och leka lite!