Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 742 ggr
Minikoch
0

Kallt Ute

HEJ

Nu e det så att jag e så fotosugen men jag vågar inte att gå ut kameran nu när det är så kallt ute…jag blir nog inte så glad om min kamera blir en stor is-bit om jag tar ut den^^

så finns det någon här som har ngt tips på hur jag kan skydda kameran mot frost-skador om man ska ut i naturen i denna års-tiden…???

rulda
0

oh inte bara jag som har den funderingen.
Lånar din tråd lite.. sry
Kan kameran skadas om det blir för kallt ute? Läste instruktions boken men där stod det bara att man inte får ha den i närheten av badkar :S

Eostra
0

Jag har iaf inte hört något om att den kan ta skada. Oskyldig Men å andra sidan har här inte varit över -10 när jag varit ute med den, så jag vet inte riktigt vad ni menar med kallt..

rulda
0

haha här är det -6 och jag fryser tårna av mig.
Han som hjälpte mig välja kamera sa att hans filmkamera inte klarade av att vara ute i minusgrader så jag var rädd att min kamera inte skulle palla -6

palsternackan
0

JAg gick nyss ut och fotade i frosten. Förutom att den var lite kall så hände inget. Jag är mer orolig att ta fram den när det regnar

DreamerOf
0

Vad för kamera har du?

rulda
0

jag har en Sony a350

Minikoch
0

jag har en Olympus E510 och det e ca -6 här me^^

Minikoch
0

jag har en Olympus E510 och det e ca -6 här me^^

Rexann
0

Kan väl ändå inte vara möjligt att kameran tar skada av lite kyla. Har då varit ute och fotat då det varit 25 grader kallt och det har då inte varit några problem. Däremot så aktar jag mig för fukt!

rulda
0

kan det inte bli kondens om man tar ut kameran från värmen i kylan och tvärt om?

Eostra
0

När jag på juldagen gick ut med min D40 och mitt nya Tamron 70-300mm blev linsen alldeles dimmig när jag kom in. Det ville inte försvinna förän jag tog ut kameran igen. :|

Rexann
0

Jag brukar låta kameran ligga framme en stund och låta bli att sätta på objektivlocken direkt…..annars kan det ju lätt bli kondens ifall man packar ner allt på en gång. Vet inte ifall jag har rätt men för mig känns det bra ändå! Har haft kamera i många år och bor i Norrland med en lång och kall vinter och än inte fått fukt i kameran.

Linnah
0

Den enda faran vid de temperaturer vi har här är förmodligen att batteriet drar ut snabbare. Som några säger så kan man få låta den ligga framme en stund utan lock för att den ska vänja sig vid temperaturändringen och få bort imman när man kommer in, men kylan i sig är ingen fara.

Däremot fukt har jag själv haft problem med. När jag var i Skottland -02 med en gammal analog icke-automatisk systemkamera och det var tjock dimma eller regn under alla 17 dagar jag var där så dog kameran efter en veckas intensivt fotande och det visade sig vara en kontakt som oxiderat (rostat sönder). Men det var ganska hårda förhållanden.

[TransponderOne]
0

Man kan stoppa kameran i en lufttät plastpåse innan man tar in den om den är riktigt nedkyld och låta den bli lika varm som rumstempen innan man tar ut den. Annars kan det bli kondens i objektivet av luftfuktigheten man han inne, och hinner det inte dunsta innan nästa sväng man går ut blir det ju en isklump i den. Men annars ska de väl tåla kylan i sig.

matildah
0

Är det inte vid -25 Celsius som kameran kan ta skada, eller åtminstone minneskorten?? Jag är lite osäker, men så var det med min kompaktkamera, en Sony Cybershot DSC-W35. Med systemkameran jag har nu vet jag inte. Men det måste vara något liknande?

reevilo
0

Kamerahuset på de flesta kameror idag tål en viss del vatten, de tål även skapligt mycket kyla. Du behöver inte vara rädd för att ta ut kameran när det är -10.

Vatten stänk klarar de flesta husen idag, det som är mer känsligt är objektiven men lite stänk på linsen dör den inte av.