Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1321 ggr
palsternackan
0

Vattenbilder utan att förstöra kameran?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni när ni fotar vattenbilder? det skvätter ju bara på kameran!

Jag har inget stativ, och bara kritobjektivet. Har testat att plasta in den (se bild xD) men är  inte nöjd. HUR GÖR NI? (vattnet har stänkt upp på objektivet, så bilden är väldigt suddig!)

Mari
0

Jag står inte mitt i vattnet utan zoomar för att komma nära :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

Jag gör som #1, alltså går en bit bort och zoomar.

palsternackan
0

jo, men då så hinner jag ju inte släppa bollen (eller vad det nu är) i vattnet ;) mamma och pappa eller så var inte hemma, så jag undrar hur jag skulle kunna göra det själv =)

Inkanyezi
0

Du får rigga den på något sätt som du kan lösa ut från där du står. Till exempel att den hålls med en knut på en sytråd som du kan rycka upp, eller någonting mer avancerat som du kan koka ihop själv, till exempel att den faller genom ett hål som kan öppnas på avstånd, eller att den får rulla långsamt till stället där den kommer att falla; man kan bygga en lutande ränna ganska enkelt.

palsternackan
0

#4 vad menar du? (trögfattad härå) Ska jag bygga upp en ränna att lägga bollen (exempelvis) i så att den rullar ned Obestämd Det där med sytråd förstod jag inte rktigt.. men ränna ska jag nog testa, tack =)

mer förslag?

Kalle77
0

Men lite vatten på kameran är väl ingen fara, dagens kameror är ju både fukt och damm tätade.

palsternackan
0

#6 så den förstörs inte?

ville bara säga att jag fick ett stativ idag, är det lättare då, tror ni? =)

Inkanyezi
0

Nåja, alla kameror är inte tätade, även om det finns de som tål vatten.

Det kan underlätta med en fjärrutlösare om man har kameran på stativ. Då kan du själv släppa bollen eller vad du nu tänker fotografera.

palsternackan
0

okej, typ som en fjärkontroll? ;)

laFleur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar använda duschen. Jag fyller en hink med vatten som jag sätter under duschkranen, sen sätter jag på lite dropp och så fotar jag. Då behöver jag inte oroa mig för stänk samtidigt som man inte behöver släppa något i vattnet. Mycket smidigt.

Bifogar en bild.

palsternackan
0

#4 smart! =) jättefin bild också =)

AnnaBlixt
0

Verkligen jätte fin bild :D Vad har du för kamera? :)

laFleur
0

Tack så mycket!
Den där bilden är fotad med en kompaktkamera, Fujifilm Finepix s6500fd men har nu köpt en Canon EOS 350D som jag numera fotar de flesta bilderna med.

mathardy
0

Jag använder helt enkelt ganska höga glas så vattnet inte åker upp Glad

Lycka till annars!

palsternackan
0

TAck för svar.. testade lite igår, det var lättare när jag hade stativ också =)