Macroobjektiv, är det värt det?
Nu sitter jag och tittar på lite olika objektiv eftersom det är mellandagsrea. Då hittade jag ett Sigma 50/2,8 EX DG MACRO SONY. Det jag just vill ha är ett macroobjektiv då jag älskar att fota macro. Så jag undrar om det är värt att börja spara till den här? Passar den bra till min Sony DSLR a200? Det var det enda macroobjektivet som jag hittade, kan ni rekommendera något annat som är lika bra/bättre för bästa pris? Om någon har det här objektivet, kan ni snälla berätta hur ni tycker att det funkar, och visa gärna lite bilder?
God jul förresten. ;)

Jag lånar lite plats i din tråd, då jag också har funderingar kring macro.
Bör man satsa på att köpa ett macro med fast brännvidd eller ett normalzoom (typ 18-50 eller 24-70) med macro? Om man köper med fast brännvidd, vilken har man mest nytta av? 50? 70? ??
*undrar*
Ska man fota macro mera seriöst är det fast brännvidd som gäller för att få rätt skärpa.
Brännvidden är ju lite beroende av vad ni vill fotografera - 50 o 60 mm är ofta ohyggligt skarpa, men vill man fota insekter, fjärliar med mera så är ett 100 -150 mm att föredra, därför att då behöver man helt enkelt inte krypa så nära sitt motiv.
Själv kör jag Tamron 90mm som en liten kompromiss. Finns även med Sony fattning för övrigt… Sigma har också ett bra 105 mm och ett 180 mm som jag haft, men sålt för att det var för tungt att släpa runt på. Men superskarpt om man vill jobba med stativ och den typen av Macro.

Är det Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF som är det 105 mm som du använt?
JAg vill ju gärna fota insekter och fjärilar, men hade även tänkt att använda det i övriga situationer. Såg att sigma hade ett 70 mm som blivit utsett till bästa objektiv enl. SIPA 2007 - vad betyder det?
Har ett sigma telezoom som jag inte är helt nöjd med, men å andra sidan fick jag nog vad jag betalade för (det kostade runt 3000). Dessa sigma ovanför ligger i samma prisklass (typ 4000) så det är därför jag undrar.

Jag fotar också med Sony, fast har Sony orginal 50mm f/2,8 och tkr att det är för lite om man ska fota insekter. Satsa hellre på Sigma 70 lr 105! Här är en grupp på flickr med bilder tagna med Sigma 70mm, sen här är en grupp med bara bilder tagna med Sigma 105mm.
Bilden är fotad min Sony 50mm f/2,8, superbra objektiv men 50 är för lite. ( brukar vara tvungen att spruta vatten på dem för att dem inte ska flyga iväg, hähä )

Okej, tack så mycket för tipsen! Jag vill kunna fota med så bra skärpa som möjligt.. Så jag får fortsätta leta antar jag. :) Ska titta på de objektiven ni rekommenderat.