Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 799 ggr
TheRasmusLover
0

Värt att köpa?

Tycker ni att det är värt att köpa en Nikon d80, när man är bara 12 år? Alla säger att jag skall börja med något mindre avancerat, men jag drömmer om att bli fotograf!

Metinia
0

Jag tycker att det beror på hur mycket du har fotat innan och inte egentligen på din ålder. Har du fotat mycket innan eller i alla fall en del med kompaktkamera och känner att du inte utvecklas mer utan vill ha en kamera som du kan utvecklas mer med och få bättre bilder med, så tycker jag att du ska köpa dig en systemkamera. Har du itne fotat jättemycket innan men känner fortfarande att du vill ha en system kanske du ska välja en av de billigare varianterna som t.ex. Nikon D40/D40x eller Canon EOS 1000D.

Sen beror det ju hur mycket pengar du vill lägga på en kamera, tror du själv att du kommer bli nöjd med köpet? Är du beredd att lägga ut mycket pengar på en kamera? Tror att det kan vara bra att ställa sig själv de här frågorna och tänka efter innan man gör något.

Men i stora drag tycker jag att du ska skaffa en systemkamera om du känner att du verkligen vill utvecklas inom fotografering och om du verkligen gillar att fota, det blir ju så mycket roligare med en systemare ;P

Inkanyezi
0

Spelar inte så stor roll vad du börjar med, och det har definitivt ingenting med åldern att göra. Om du vill jobba seriöst med fotografi, är det en fördel om du har möjlighet till manuella inställningar på din första kamera, men det är inte direkt ett krav. Det är bara något som underlättar när man vill lära sig bemästra svårigheter som dyker upp när man inte får till det som man vill direkt.

Den enda invändningen som jag skulle ha gentemot en Nikon d80 är väl att som förälder skulle jag se det som en väl dyr grej. Andra kameror som erbjuder möjligheterna som man vill ha är inte så jättebilliga heller. Mindre avancerade kameror som har vad som behövs för att i grunden lära sig hur allt funkar med en kamera kostar inte väldigt mycket mindre.

Om du har egna pengar och verkligen vill ha just en d80, då har i alla fall inte jag några invändningar. Mer invändningar kanske jag har om din dröm att bli fotograf, men det är din dröm, så där bör jag inte blanda mig i. En del av oss blir fotografer, andra inte, men det kan mycket väl vara ett steg på din väg, och även om du inte blir fotograf så är det ingen skada i att lära sig fotografera.

nadnadiine
0

Heyy.. Ama? xD

Om du klarar av en Nikon D80, köp en.. och jag tror du klarar det galant..

Leakim72
0

jag själv gjorde såhär:

köpte en en kompakt digitalkamera ( för att se om det var det jag ville ha). vilka grymma kort.

1 år senare………köpte en långzoomkamera 12x med alla manuella inställningar man kan önska sig. exprimenterade med denna i 2 år. blev ännu lite bättre/grymma kort.

Köpte en systemkamera. och förstod hur den fungerade……just pga ovan. och bilderna blev….ännu bättre.

Min tanke är börja på steg 1, och sedan köp utustning till det det du vill ha (foto är dyrt).

för stunden är jag nöjd men vet att jag kommer köpa mer utrustning senare när jag lärt mig det jag har.

mvh Mikael

bildochfoto
0

Jag rekommenderar att köpa en kompaktkamera med manuella inställningar som första kamera. Den kommer du använda senare även om du köper en systemkamera längre fram.

Du kan lära dig och leka med bilder utan att behöva lära dig allt för mycket om teknik samtidigt som du har en kamera du alltid kan ha med dig. Du lär dig då fort hur du ska komponera dina bilder.

Tröttnar du på foto har du en kamera som du ändå har användning av i andra sammanhang….

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du vill bli fotograf och inte har nåt emot att läsa på lite om hur kameror fungerar, så köp en systemkamera på en gång. ( jag tycker så då kontroll av skärpedjupet är viktigt för min egen del. Den kontrollen är så mycket mindre på en kompaktkamera . Det betyder tex att du kan få en suddig bakgrund till ett porträtt , att det viktiga hamnar i fokus, inte allting).

D80 är ju billig nu oxå. 5000:- har jag sett. Sen rear de d40 oxå för 2999:- har jag sett. Enda nackdelen med d40 tror jag är valet av objektiv, då objektivet måste ha autofokusmotor inbyggd. Vet dock inte hur många objektiv som saknar AF-motor.

PS… Jag hade själv kompaktkamera, men när jag fick se en bild som en kompis tog på mig där förgrund och bakgrund var alldeles suddig så blev jag som tokig och kände att en system måste jag ha. Här är bilden som avgjorde allt för 4 år sedan. Den är tagen med en Nikon 70-200mm objektiv på bländare 2.8 ( ju lägre bländarvärde desto kortare skärpedjup. I detta fall är det ju bara jag som är i fokus ).

nadnadiine
0

"börja med något mindre avancerat" har du inte gjort det redan?

Inkanyezi
0

Jo, pellepiano uttryckte det lite bättre än jag; en bra kompaktkamera med manuella möjligheter kostar praktiskt taget lika mycket som en systemkamera, särskilt om man köper den billigaste systemkameran, som faktiskt kostar mindre… Och d40 är en alldeles utmärkt kamera som räcker hela vägen.

Jag har själv en kompaktkamera med alla manuella möjligheter, men just det som pellepiano visar på, att kunna begränsa skärpedjupet, det är en möjlighet som jag inte har, eftersom kompaktkameran har en mycket liten sensor, mycket kort brännvidd och ganska liten bländaröppning. För att kunna ta porträtt där man har skärpan bara precis där man vill ha den behöver man en systemkamera.

Och om man går den långa vägen, börjar med en "enklare", då kostar det ju ganska mycket mer innan man kommer till systemkameran…