Reflektor
Jag läste bra tips här på sajten om att använda sig av enkla reflektorer av papp eller folie och tänkte nu försöka tillämpa det en solig dag. Eller mindre solig för den delen? Eller inomhus för den delen? Hur skall jag gå tillväga, hur ställer/lägger jag upp pappskivan?

Det beror på storleken av reflektorn.
Gör såhär:
1. Bjud in på kalas säg att du ska fira något, tex en katt. Säg att du vill ha presenterna inslagna i folie med guld och silverfärg.
2. Spara foliet och förhoppningsvis får du stora presenter med kartongomslag.
3. Klipp ur kartongen gärna så att du har en bit som är lika stort som en A3, men det går bra med mindre typ A4.
4. Klä kartongbiten med foliet, tejpa på baksidan.
5. Klart, ut och fota.
6. Har du inte tid med fester så kan du alltid skruva loss någon garderobslucka från en vit garderob, leta bland kartonger i kartonginsamlingen efter en vit kartong, slita loss en bit av vit tapet.
Hälsningar
Robert

#1 Jag slet loss halva vita väggen men hittar inget att fota
,De låter ju enkelt att göra en reflektor skall ta å göra en med kartong och ungsfolie och limstift ifall de nu funkar att limma aluminiumfolie ,Tack för tipset å bra fråga av Pia man lär sig nåt varje dag !
mvh/bjorsa

:) En perfekt orsak att bjuda till fest!
Jag skulle dock även vilja veta var man lägger/ställer den, bakom motivet, vid sidan, där skuggan faller, motsatt sida? Ställa eller lägga, inte vika ihop o tejpa till en låda för motivet alltså? Hur nära motivet, bra om det inte syns i bild förmodar jag…:) Väldigt basala frågor förmodar jag, men man skall ju börja sin bana någonstans:)
Det beror nog lite på varifrån ljuset kommer. Är man utomhus vill du ofta ha reflektorn lite underifrån så att den tar bort skuggor i ansiktet, så man slipper dubbelhakor och påsar under ögonen.
På detta sätt blir det lite lättare att få fint ljus i ansiktet även om det är motljus.
Du bör placera reflektorn så att ljuset stutsar på den och träffar det du ska fota, t ex ansiktet.
Mvh // Johan

Uppföljning till #2 de fungerade med limstift och ungsfolie på kartong gjorde 2 st reflektorer 1 a4 och 1 a3 nu gäller de bara att hitta nåt att reflektera
mvh/bjorsa

Tack för alla svar och tips! Tror jag skall skriva ut dem samt bege mig till biblioteket - undrar hur man beter sig där, det var evigheter sedan jag var på ett dylikt:) Det är ju mkt roligare att köpa egna böcker än att låna liksom… - för att kolla om det finns ngr bra, handfasta fotoböcker och experimentera lite ngn dag.