Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 584 ggr
Joannad
0

Hjälp med utrustning osv!

Jag är otroligt grön och oteknisk, men rätt rba på att fota och vill utvecklas och med tiden skaffa en bra hemmastudio och även kunna fota on location med studioprylar… Men just nu vill jag bara kunna ta bra porträttbilder samt bra hjelkroppsbilder på folk, få snyggt ljus. Det jag riktar in mig på är ”modellbilder” och liknande på småartister..

Min vanliga externa blixt funka bra till porträtt tycker jag, speciellt med en stark bygglampa eller om man riktar den mot en vit vägg.. men helkropp är lite klurigare.

Vad kan ni rekommendera, och exakt vad behöver jag köpa då för att det ska fungera? Stativ-blixthållare-softbox/paraply….? Något sånt? Striplight från kaffebrys.com fungerar inte med vanlig hot-shoe blixt väl? Eller kan dom göra det?

Ska jag kanske köpa till en studioblixt för typ 1000 spänn eller ska jag bara använda min nissin Di22 på stativ? SNÄLLA hjälp mig få lite klarhet, jag har försökt googla och allt möjligt! Kanske studiolampa?  vad tror ni? Ska man ha någon kjon elr så, är det en smart investering och vad kan man såna till isåfall?

pellepiano
0

Varför inte börja med stativ, paraply och den blixt du redan har. Det är dessutom billigast och enklast att både transportera och bära och sätta upp.

Det går att göra mycket med en enda blixt så länge den inte sitter på kameran.