Publicerat bild utan lov?
Tänkte höra vad som gäller!?
Jag är med i en klubb(ideell förening). Jag gjorde en tidningsannons åt klubben tidigare i höst. I den satte jag in 2 bilder som jag själv fotat eftersom klubben hade inga som var högupplösta. Nu har de utan min vetskap satt in en till annons i tidningen och använt en av de bilderna från annonsen som jag gjorde.
Tillhör den bilden automatiskt klubben då jag låtit dem använda den i annons som jag gjort tidigare åt dem?
Inte för att det gör så mkt egentligen att de tagit den, men man kan ju tycka att de iallfall kunde ha frågat
Dessutom har det hänt tidigare också att de tagit min privata bild och använt till tryck utan mitt tillstånd
Kan man göra något åt detta?

Nej, den tillhör inte klubben för att den har varit publicerad en gång tidigare.
Den tillhör dig, och den kommer alltid att tillhöra dig, Det hör till god ton att åtminstone fråga inför ny publicering, om det inte är uppgjort sedan tidigare.
När det gäller en klubb där man är med, händer det ju ofta att man delar med sig utan att kräva någon betalning, men till god ton hör ändå att det sätts en "byline", som talar om vem som har tagit bilden.
Om man har kommit överens om betalning vid den tidigare publiceringen bör betalning utgå vid ännu en publicering om inget annat avtalas.

Tack för svaret!
Nä, inget är överenskommet. De har klippt ut denna bilden ur den gamla annonsen, för själva orginalannonsen har ju jag kvar, det var även jag som skickade in den till tidningen då i höstas. Denna annons hade jag inte en aning om att den fanns, först då jag läste tidningen och fick se min bild.

En till undran… har tidningar rätt att fritt använda delar av en inskickad annons vid senare tillfällen? Dvs klippa ut bilden och använda i en ny annons?
Kan ju vara så det gått till också! För när jag tittat mera noga, så är ju texten som låg över första annonsen borta nu…och den bilden är det endast tidningen som har mej veteligen. (tidningen är en av de stora dagstidningarna i norr)

Nej, en tidning får inte göra det, och tidningarna brukar ganska väl veta vad som gäller.

#5 Det låter som en bra idé att ringa dit och fråga.
Utan att veta hur det gick till när du satte dit annonsen första gången så finns det tidningar som förebehåller sig rätten att använda insänt material (i det formatet brukar det vara då, dvs utan redigeringar) och det brukar då stå finstilt någonstans. Och har man under det förbehållet sänt in bilder till tidningen kan man inte kräva någon ersättning. Fast det är som sagt bara, om det är det som varit förbehållet.
mvh Martin

#6 Hej och Tack!
Egentligen är jag inte ute efter en ersättning, utan mer fundersam över hur det har kunna gå till utan min vetskap. Men samtidigt så lär man sej mkt om vad som gäller m.m. och det kan ju vara bra att veta vid något senare tillfälle.