Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 387 ggr
johan
0

Snart vinter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid tyckt att vintern är den bästa årstiden. Och då menar jag inte bara kalendermånaderna, utan när det verkligen är riktig vinter och man får klä på sig varma kläder och vara ute i naturen.

För snart precis ett år sedan var det en sådan dag. Snö. Några minusgrader. Isen hade precis lagt sig. Sol. Och varm choklad.

Längtar efter fler sådana dagar.

Här är några bilder från dagen.

Mvh // Johan

johan
0

Undrar vad som ligger på isen…

Mvh // Johan

johan
0

Tänk att få glida fram med långfärdsskridskår på sådan här is…

Mvh // Johan

bosse
0

johan,

Jattefina foton!

Har nere betyder vinter samma som regn. Forsta gangen jag blev upplyst om det var i Libanon, nar jag berattade att det hade askat i Sverige mitt i vintern. Dom var inte det minsta imponerade, for det ar ju pa vintern det askar! Forresten, sa pratade jag med min fru i morse och senaste natten har det askat och regnat utan uppehall. Hon trodde att det var det varsta askvader hon varit med om. Jag onskar att jag hade varit dar. En gang raknade jag till 6 smallar inom 1 minut och max 3 sek efter blixten. Det var haftigt!

Var det inte igar byebyecindy skulle aka till Turkiet? Otur med vadret troligen. Har ar det som vanligt stralande sol och +30 till 35C.

mvh/bosse

bjorsa
0

Brrr är vi där nu igen :-)vilka fina bilder å den i#2 där du skriver att åka långfärdsskridskor får mig att tänka på alla dessa isar man gått på när de råmar å smäller i dom jag gillar inte den känslan jag får på isen men de e väl för att jag inte gillar kallt vatten Glad

mvh/bjorsa

Robert
0

Fina vinterbilder Johan. Klär man sig ordenligt så är det ett nöje att vara ute och fota.

Att tänka på när man tar vinterbilder är att om man exponerar efter snön så får man perfekta 18%-iga gråa toner utav snön, vilket man inte vill uppnå. Därför bör man överexponera bilderna med mellan 1-2 steg. Kolla att du har rätt exponering genom att ta fram ett histogram i kameradisplayen, och kontrollera histogrammet på höger sida.

Märker man väl hemma att snön är grå kan man alltid justera det i Levels, och använda en teknik som Kaj har delat med sig i sin artikel.

Hälsningar

Robert

Bifogat, här har jag markerat den ljusaste delen av snön på hustaket.