Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2084 ggr
Robert
0

Avtal - bröllopsfotografering

Jag tänkte skriva ett avtal i morgon, det blir det första jag isf skriver med ett bröllopspar, dvs jag har ingen erfarenhet utav den här typen utav avtalsskrivningar. Om du har mer erfarenhet utav avtalskrivningar med konsument så får du hemskt gärna kommentera följande avtal:

**Samantha and Kevin's wedding photography package
**Wedding day 5th March 2007

For couples looking for fresh and innovative images of their wedding, Robert Hammar Photography, a studio on location, worldwide, offers you an artistic, photo-journalistic vision, presented in custom-designed hand made albums.

We believe in offering each couple the time, experience and dedication required to achieve great images highlighting their individuality.  In addition to photo-graphing your wedding, we will custom design a hand made album to tell your unique story of your special day.

The story of Samantha and Kevin's wedding covers:

• Engagement session in London excl. cost for travels in London

• 4 hours coverage of any event during your stay in Ivalo, Sunday 4th of March 2007

• Maximum of 12 hours shooting of your wedding day Monday 5th of March 2007, additional charge after 11 pm is €150/h

• Snapshots when you are leaving Ivalo for London Tuesday 6th of March 2007

• Custom design a hand made album from General Products, 8"x10" Legacy Collection Digital Album, with 20 sides, each additional side +€50 (pictures, designing and side incl). Parent's album +650€ with 20 sides.

• o Cover Style, Plain

• o Cover Materials, Cowhide Leather

• o Cover Colour, se cover colours

• o Page Edging, black

• o Postage and packing to UK included

• A proofing DVD with all the images in printable size of 4"x6"

• On-line web gallery available for two weeks after upload

On-line web gallery, cost for each print, excl. post & packing:

6"x4" - 5 €
7,5"x5" - 7€
9"x6" - 12€
12"x8" - 20€
15"x10" - 40€
18"x12" - 70€
30"x20" - 150€

• Free consulting
  • Travel- and lodge costs to Ivalo are included
  • Special gift to Samantha!

Price: €4 000,- (including VAT)
with a non refundable reservation fee of €1200,- . Payment of reservation fee, 5 bank days after reservation and signed contract.

Date:_______________________________________

Full payment 30 days before the wedding day. 5th of February 2007

Robert Hammar

Bank: Nordea

Town:___________________________________________

Date:____________________________________________

Bride        ____________________________                       

Photographer ____________________________

Printed in two (2) copies

Niklas
0

Jag har inga erfarenheter av detta. Gäremot några generella kommentarer:

* Sidor (i böcker och tidningar) heter pages på engelska.

* Är själva albumet handgjort? Med den skriving som är väntar jag mig ett album som någon har bundit för hand.

* Om London-sessionen skriver du att priset inte inkluderar resekostnader i London. Däremot står inget om resan dit. Man kan uppfatta det som att resan dit är inkluderad.

* Ska det stå något om när de kan vänta sig leverans av bilderna?

* Det står väl inget om hur många bilder de kan vänta sig att få. Ska det göra det?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

#1, tack för dina kommentarer.

Sides är hämtat från albumtillvekaren, antar att det är blad, vilket är två sidor = pages.

Albumet blir handgjort i USA/Chicago. Jag har själv sett med egna ögon att allt görs för hand vid mitt besök på fabriken i Chicago tidigare i år.

Jag åker till London för att träffa Bruce Smith och Beanpix så det blir en tredje fluga i en smäll med att träffa brudparet.

Leveransen utav bilder har vi klartgjort i ett mail, men det är säkert vettigt att jag skriver in det i avtalet. Tack för uppmärksamheten.

Att förbinda sig till ett antal bilder kanske jag ska skriva in, typ about 20snaps/h.

- Ska jag skriva in något typ om det skulle bli tjafs så ska det avgöras av skiljemän i finsk domstol eller likn. Hur skulle det isf se ut?

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Jag vet inte hur det ska se ut juridiskt men kanske:

"In case of disagreement, that can not be settled by the parties themselves, on interpretation of this agreement, it should be settled in a Finnish court of law."

Typ. Inte världens bästa engelska.

Vänliga hälsningar

Niklas

Citron
0

Jag hittade några stycken avtal som andra bröllops-fotografer skrivit. Du kan ju titta på dem och kanske skriva av några ord. :-)

Länk 1

Länk 2 (.doc)

Länk 3

Så hittade jag även denna sida.

Länk 4 

Hoppas det går bra. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Citron
0

De borde kanske även skriva under att de förståt allting som är skrivet i avtalet. :-)

jojjehanna
0

Jag har fått höra att VAT dvs moms inte appliceras mellan EU-länder, dvs det är taxfree. Så har jag sålt foton till Belgien och England samt köpt min kamera från Tyskland men det kanske bara är till företag och dessa är privatpersoner?

Niklas
0

#6: Inte mellan länder. Däremot i länder. Roberts kunder ska betala finsk moms, men inte engelsk. Om du köper något i Tyskland ska du betala tysk moms men inte svensk.

Detta är inte samma sak som tax-free. Tax-free betyder att man inte behöver betala moms alls eller att man får tillbaks den när man kommer hem till sitt eget land.

Vänliga hälsningar

Niklas