Idé
På Fotosidan finns en funktion för att recensera fotoutrustning. Det borde vi kunna ha här också.
Jag tänker mig att man skapar en grupp som heter exempelvis "recensioner". I den lägger vi inlägg med rubriker som "Canon EOS 350D", "Nikon AF 17-35/2,8 AF-s" eller "LowePro CompuTrekker AW".
I varje inlägg ska betygsättningsfunktionen aktiveras så att alla som har utrustningen i fråga kan sätta sitt betyg och skriva ett omdöme med bra och dåliga erfarenheter.
Vad tror ni om det?
Vänliga hälsningar
Niklas
Låter som en bra idé tycker jag!

Jag håller med, en underbar idé. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jag håller med om att det är en god idé.
Överst på min önskelista för funktioner på FOTOifokus är att ordna så att bokmärken fungerar innan nya funktioner kompletteras till sidan. Jag vet att det är en bugg och att ni som administrerar sidan försöker att ordna till detta.
Mvh, Stefan Larsson

#0, tänkte du att man i sin kommentar skulle kunna betygsätta sin utrustning? Det finns studier på att människor har svårt att erkänna att man har gjort ett dåligt köp, det blir som att göra bort sig själv, och betygsätter gärna något högre än vad det kanske skulle ha gjort om man inte var ägare till produkten. Betygsättningen i början av inlägget som det är nu skulle kanske ge en mer opartisk betygsättning av produkten.
Idag finns en kategori som heter Fotoutrustning, skulle det inte gå att lägga in recensioner där med en tydlig produktbenämning i rubriken? Det går bra att börja när som helst.
Hälsningar
Robert
skulle vara en jättebra idé :)
funderar att köpa "riktig" kamera, men har ingen aning om vad som är vad och vad som är bra, så skulle vara jätteintressant att läsa recensioner här om vad man tyckt varit bra
Jag har en arbetskamrat som länge nu, tittat efter kamera. Jag är övertygad om att han hade värvats till foto.ifokus omgående om detta hade funnits. Kameramarknaden är en djungel idag och resentioner från aktiva fotografer, oavsett proffs, amatörer eller nybörjare, skulle vara mycket värdefullt.
Ett mycket bra förslag Niklas!
/Magnus
skulle nån förresten vara intresserad att läsa artiklar här om lite äldre, välkända fotografer, jag vet inte, typ doisneau eller man ray eller någon sådan…? vad jag vet, finns inget sådant här…??
#4: Jag tänkte att man antingen skulle betygsätta i början med betygsättningsfunktionen eller röstningsfunktionen, och sen skriva en kommentar med saker man tycker är bra och dåliga med produkten.
Tanken med en egen grupp var att man då lätt hittar alla recensioner på samma ställe utan en massa annat, men du bestämmer hur du vill ha det.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag tycker att recensionerna (som redan börjat) är jättebra. Att betygsätta brukar jag dra mig från, för vad är kriterierna för en tvåa eller för en trea? En trea eller en fyra?
Skall man betygsätta måste det finnas en mall, "Dessa kriterier måste vara uppfyllda för att man skall få sätta en femma" osv. Annars blir det godtyckligt, och då blir det fel.
Roberts kommentar om att folk gärna överdriver hur bra deras köp är måste man också ta hänsyn till, men det gäller ju allt. Läser jag en canonrecension av en välkänd canonist (eller på canon.se) så drar jag alltid ifrån lite. Läser jag en kanonrecension av en hip-hop-koncert av en person som älskar hip-hop så är jag kanske inte lika överraskad som om det är en expert på klassisk musik som skriver lika bra (å andra sidan - i det senare fallet undrar jag ju hur mkt det är själva hip hop'en som är betygsatt). Vad jag vill ha sagt med detta luddiga inlägg är att allt som handlar om bedömningar (och recensioner är en sådan sak) kommer att präglas av personens upplevelse, och den är inte alltid helt objektiv. Ingen människa kan vara helt objektiv, jag tror att den personen som säger att den kan vara det antingen inte inser att han/hon undermedvetet inte är det, eller så har han/hon bara inte insikt.
Sen är det självklart så, att ju mer detaljerat någon skrivet om något - ju enklare blir det att ta det på konkret allvar. För kan man beskriva (som t.ex. en jag läste, vem det nu var som skrev om det både plus och minus om samma produkt så känns det mer trovärdigt). Recension om Canon Powershot S3 är på gång, kommer snart i ett forum på en site nära er… ;o)
mvh Martin
#9: Jag håller med i kritiken av systemet, men för mig är det till nytta att se om tio personer har givit en produkt 4,5 i snitt eller 1,5. Kombinerat med de verbala omdömena ger det mig rätt bra information.
Vänliga hälsningar
Niklas