Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 443 ggr
Linnah
0

I studion igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tillbringade några timmar i fotostudion igen i måndags. Här är lite av resultatet.

Kommentarer, tips?

Linnah
0

Bella och hennes mormor

Linnah
0

Bella

Linnah
0

Hand

Linnah
0

Mörker

Linnah
0

Och den här bilden tog Bella på mig…

Robert
0

Bra kontakt med modellerna, i de första bilderna ser det ut som om huvudljuset är rätt lågt satt, skulle tippa på i nivå med huvuden eller straxt ovanför, jag skulle ställa upp den något.

Bakgrunden kan du försöka ljussätta för att få ljusare eller öka avståndet mer för att få mörkare.

Jag tycker dom två sita bilderna känns lite för mörka.

Hur kändes det själv, vad var ni nöjda med och inte nöjda med? Vad sa er lärare?

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Jag tyckte om #0. Den visade lagom mycket av dem. #4 var rätt fin med de smala ljusa strimmorna som antyder en kropp.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Linnah
0

Tack för kommentarerna!
Vår lärare har inte sett bilderna ännu, vi har mest tagit dem för vår egen träning och nöjes skull. Får se om jag kommer att använda någon av dem.

De sista två bilderna skulle vara just så mörka, det var det som var grejen. Bara en liten aning mer än siluett. Lustigt var det dock när jag fick in bilderna i photoshop från raw-formatet, för datorn gjorde ett desperat försök att få bilderna ljusa, med följden att de blev jättefula och hela personerna syntes. Det gick att åtgärda direkt med exponeringsnivåerna dock, men det var intressant hur datorn reagerade.

Jag är väldigt nöjd med den mörka bilden i #4 eftersom det var så jag hade tänkt mig den ungefär. Är också nöjd med bilden i #0 som den ser ut i min dator - här blir den mycket plattare… Bellas mormor var inte lätt att fota, och det blev heller inte lättare av Bellas mörka färger till mormorns ljusa. Syftet var väl framför allt att få till ett bra porträtt på dem tillsammans, eftersom det inte finns sedan tidigare.

Studion vi har tillgång till är väldigt liten och utrustningen är ganska dålig och det finns inte mycket att välja bland, vilket gör att möjligheterna är extremt begränsade. Det finns inte mycket utrymme att flytta blixtarna längre bort osv. Jag har använt annat bakgrundsljus de andra gångerna jag fotade i studion, men den andra studiofotograferingen blev helt och hållet misslyckad pga för mycket bakgrundsljus (det gick inte att se vad felet var förrän jag fick bilderna i datorn - jag såg bara på kamerans bildskärm att "något" var helt fel…). Den här gången försökte jag undvika bakgrundsljuset helt istället. Till de bilderna jag använde bakgrundsljus till tror jag att jag hade satt ett transparent paraply till för att begränsa ljuset. Skolan har bara en bouncer…

Jag har problem med att inte samma färgskala återges i andra program utanför Photoshop, när jag la ut bilderna på Fotosidan så blev de mycket plattare och blekare och jag tog därför bort dem igen. Samma sak är det här, de blir alldeles för platta och gråa. Nån mer som har samma erfarenhet? Har försökt hitta nåt sätt att kalibrera, men inte hittat nåt bra sätt ännu…

gurin
0

Även jag har samma problem. Photoshop har en annan färgskala än mina andra program. Det borde finnas något enkelt bildvisningsprogram som visar som photoshop, men jag har inte funnit något, någonstans.

Så fort jag skalar ner bilderna för webb och ser dem i en browser, blir de platta.

mvh/gurin

gurin
0

Glömde att säga att jag särskilt gillar 0, 4 och 5.

Den första bilden kommer Bella att tycka om längre fram i livet.

mvh/gurin