Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 655 ggr
KurtB
0

Hur soterar/sparar ni bilder?

Fotar man digitalt blir det snart en stor mängd bilder. Hur gör ni? Rensar ut de bästa efter varje uppladdning, sparar allting eller vilken metod?

Jag har börjat gallra hårt efter en månad eller så för att hålla mängden på en överskådlig nivå. Blir det för många är det svårt att hitta det jag vill ha. Så klart jag slänger de helkassa bilderna bums. Är det bildre som jag är rädd om så tar jag så klart en kopia o har någon annan stans.

Inkanyezi
0

Jag spar allt i stora skokartongen…

Alltså, jag har en mapp där alla bilder hamnar, där det finn underkataloger dels kronologiska, dels ämnesberoende, och i vissa fall kombinationer av de två. Där sorterar jag bilderna direkt. Det har bland annat att göra med att många av bilderna hör till jobbet, men att de kommer i en salig blandning med privata bilder på minneskorten. När jag spar dem så separerar jag dem, och jag kan söka bilder efter datum och efter ämne.

För att söka bilder använder jag Picasa, som är suveränt för det ändamålet. Picasa håller helt automagiskt reda på alla bilder som finns i datorn och visar upp dem överskådligt. Det är mycket lätt att leta efter bilder med Picasa.

Och så gör jag så klart backupp, dels backar jag upp med extern hårddisk, dels så gör jag emellanåt en backupp på DVD (CD har blivit för smått). Skivorna märker jag med datum och med respektive mappnamn.

Det om grovsorteringen; sedan finns det ju bilder som jag jobbar med, och som efter ytterligare behandling blir Bilder med stort B. De bilderna spar jag i en särskild mapp, i undermappar efter ämne (plats, tid etc.); det kan röra sig om panoramabilder eller porträtt eller annat som jag har lagt ner lite mer jobb på och som jag vill ha lagt lite för sig. Det är bilder som jag gärna visar upp. När jag laddar min bildvisningsskärm är det mest bilder från den mappen; bildvisningsskärmen funkar lite som en jukebox för bilder.

Och jo, det händer att jag helt enkelt raderar bilder som jag inte tycker är värda att spara. Det gäller framför allt där jag har experimenterat och gjort ett otal tagningar innan jag har blivit nöjd. De dåliga går bort.

MarHai
0

Jag rensar.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

idawennstrom
0

Jag skapar mappar i datum-system och så bränner jag över bilder på DVD'er för att det inte ska ta så stor plats på datorn… raderar alla bilder som inte är ngt att ha eller är dåliga.

Banio
0

Jag sparar alla bilder på fotodatum och eventuellt plats samt ev. ytterligare ngn tagg. Men jag rensar ganska hårt. Flyttar över bilder till två olika externa hårddiskar och har inget kvar på datorn mer än kanske sista veckans skörd.

Helt klara Bilder med stort B (som Inkanyezi sa) är ju inte så många, men de sparar jag i en egen mapp för att använda på utställningar och tävlingar. Den mappen kopierar jag dessutom över på DVD ett par gånger om året, när det ramlat in några nya bilder.

Har också en mapp som jag kallar På gång, där jag sparar filer som jag inte är klar med, men har börja jobba med.

Inkanyezi
0

Jag tycker att det är bekvämt att ha allt på datorn också, så jag använder bara en extern hårddisk. Kanske kommer jag längre fram att använda en NAS med RAID för den vanliga lagringen, och då bortfaller ju behovet av att ha det på den interna hårddisken. Jag har inga filmer på min hårddisk, utom de jag har gjort själv, så 250 GB räcker ganska långt, jag har bara hunnit fylla en liten del ännu. Min externa backuppskiva köpte jag för några år sedan, så den är bara på 120 GB, och den räcker ett tag till. Innan den är full behöver jag inte skaffa någon NAS.

Priserna på hårddiskar har ju ganska stadigt gått ner, så det lönar sig att vänta med uppgraderingar så länge det man har täcker behovet.

Och mappen med Bilder, jo, den är ganska liten och får rum på en sticka, så den har faktiskt också sin extrabackup på en sån. Jag tror inte att den någonsin kommer att fylla en sticka på 4 GB. Men det är ju praktiskt, för den kan man stoppa in i digitalramen och köra direkt därifrån.

[Tizzelizzan]
0

Allt ligger i en stor foto mapp som i indelad i år deån 2002 fram till nu 08. och i alla mappar är de sorterat från den dagen jag tog fotona. Så jag tömmer min kamera varje kväll jag fotat mycket.
Har sååå mycket foto så jag har börjat sortera ut alla suddiga och dom man har många lika dana av och försöka välja ut den som är bäst av alla likadana. Sen är väll tanken att ta ut dom bästa på papperskopia och in i albumet och sen bränna all på skiva eller något. Vill scanna alla foto jag hade innan digitalmameran och lägga på skiva och låsa in i ett bankfack. HAHA jag e så jävla paranoid och rädd att mina foto ska försvinna i en brand eller liknande.