Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1900 ggr
palsternackan
0

Canon eos 450d, vad tycker NI?

Vad tycker ni om conom eos 450d? har tänkt på en sådan men har ännu inte pengar till en :(

Whispree
0

Jag har själv en Canon EOS 450D.. Jag köpte den i somras och det är min första systemkamera .. Jag är supernöjd med den, den fungerar jättebra än så länge! :) Det är en kamera jag rekommenderar varmt :) Hoppas att du får råd att köpa en kamera du gillar!

Zippa-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också en Canon EOS 450D som jag fick i sommras och är supernöjd med den :) Säger som #1, rekommenderar den verkligen! Hoppas du får råd att köpa en kamera du vill ha snart! :)

/Sandra
lovato.blogg.se - MIN BLOGG!

Wakkashi
0

Jag köpte en eos 450d som första systemkamera och är väldigt nöjd med den.

palsternackan
0

Tack för svaren! Skrattande gaaaaaaaaaaaah.. jag vill så gärna ha en! Skrikandes

det verkar bli fina bilder.. har ni någon mer fin bild tagen av denna kamera?

[kalelo]
0

Frågor;

1. Hur nära kan man fotografera med denna kameran? (förstår mig inte på alla tekniska termer)

2. Kan man få skärpan skarpare än vad ni #2 och #3 har på era bilder?

3. Är krameran lätt att lära sig och lätt att sköta?

Ska köpa min första riktiga kamera… och kollar efter en i djungeln där jag har gått totalt vilse.

pellepiano
0

1 Det är inte kameran som avgör hur nära man kan komma, utan vilket objektiv man har. Macro-objektiv heter de som kan fota små saker som insekter och så. De kostar från ca 3000:- och uppåt.

2 Skärpan går att ställa in i kameran, eller ändra i efterhand om du fotar i RAW format.

3 De flesta kameror har snabbvalsknappar för olika typer av motiv ( porträtt, landskap mm ). Alternativt kan man köra på inställningen Grön Fyrkant ( då tänker kameran åt dig ).

De flesta systemkameror är ganska lätta att lära sig. Det är ju mest bländare och slutartid man fingrar på, alltså 2 inställninger.

Skulle rekommedera att man kollar upp lite först hur en kamera fungerar ( bländare, slutartid ). Finns massor av artiklar på tex Fotosidan.se

Spectabile
0

Får se vad det blir för skärpa på den här, när den laddas upp…..

Zippa-
0

Om man trycker upp bilderna i ett nytt fönster blir skärpan bättre.

/Sandra
lovato.blogg.se - MIN BLOGG!

Wakkashi
0

alla mina bilder jag postat på detta forum är tagna med min 450d.

Här är några fler bilder Alla utom dom 3 sista är tagna med 450d.

Ylva-Li
0

Jag fick hem min eos 450D idag. Måste säga att jag redan är upp över öronen förälskad i denna kamera.
Jag har långt ifrån lärt mig alla funktioner än, men bara genom att ta testbilder på auto, så måste jag säga att kvaliteten är toppen! Otroligt skarpa bilder.
Jag har ett kitobjektiv 18-55, och ett EF 50/1.8

Vi testade även att ta kort inomhus nu på kvällen. Med vanliga lampor i taket, kanonbilder! Med min förra kamera (powershot s3 is, som förövrigt är en bra kamera det också.) så blev bilderna antingen överexponerade eller för mörka.

Objektivet gör ju givetvis sitt också. Men det här var med standardobjektivet, så jag är supernöjd!

Imorgon kommer en bok vi beställt, så då ska jag lära mig mer! :D *gnuggar händerna*

Nu vet jag inte hur bra det blir att lägga in bilderna såhär. De blir ju ihoptryckta osv. Men man får en liten humm iaf. Den vanliga bifogade syns dock bättre.

Denna är tagen med 50/1.8-objektivet. Vad jag måste öva på är att inte fokusera på leksaken. *host* Just här funkade det någotsånär iaf. Men på övriga bilder blev det såhär:

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Hm, ne, bilderna blev inte bra när man infogar dem såhär. Lägger in dem var för sig istället. Ursäktar för spam.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

bild 2

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

och sista.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

irma
0

Helt fantastiskt… jag är beredd att övergå till ensystem kamera och har just tittat på 450D, är lite mycket pengar kanske som första systemkamera men tycker samtidigt att man ska ha ett bra kamerahus som man kan ha i många år men samtidigt inte lägga ut för mycket pengar på själva huset.

Har även kollat på eos 1000 D men fastnade mer för 450D… kul att se bilder från 450D av icke proffessionella fotografer… är någon av bilderna fixad i något fotoprogram eller är det som den blev när ni fotade dom?

Ylva-Li
0

#14 Jag har bara förminskat dem, det är allt. Men min förra kamera (en canon powershot s3 is) fick jag hela tiden fixa till i photoshop. Men här verkar det inte behövas.

Min kamera inklusive ett andra objektiv gick på 6280kr. Inköpt i Tyskland online. (Behändigt då jag bor här.) Kika på pixxass.de De kanske skickar till Sverige också, för inte så mycket.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

irma
0

#15 Toppen pris du fick det för Skrattande
Bilden med katten i inlägg #10, är det ett macro objektiv? jag hittar bara Sigmas 50/2,8 på cyberphoto.  Är det ett objektiv man kan använda ofta?

Ylva-Li
0

#16 Nepp, inget macro-objektiv. Jag använde macro-funktionen när jag gick närmare den brunvita katten. Men annars är det mesta taget i auto-läget.
Standardobjektivet är ett EF 18-55 IS, och på bild #12 är det EF 50/1.8 II som jag använt.
Ingen aning dock om 50/2.8 används ofta. Tror ett mer standard har 3.5. siffran visar ju på hur snabb slutningstid objektivet har (tror jag iaf. Håller precis på att lära mig det där) och ju lägre siffra, ju snabbare men mer ljus som kommer in. Dvs, ett snabbare är bättre för att ta bilder i rörelse.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

irma
0

#17 Det är ljusmätningen som är 3,5. Men jag är inte så insatt i det där jag heller egentligen. Det är svårt att hitta rätt i denna kamera djungel, är sugen på en Nikon D90 också men den är så mycket dyrare och tycker inte man ska överdriva som en första system heller. Mycket svårt är det att bestämma sej för vad man vill ha. Skrikandes man velar hit och dit.

palsternackan
0

Jag blir mer och mer förtjust! Jag tittade på en på expert idag, men jag har ju inte pengar. Det blir att sälja aftonbladet och jultidningar här då Tungan ute

irma
0

#19 jag blir också sugen och det lutar mer och mer åt en 450D, men skulle vilja pröva den på riktigt. Ska nog ta mej iväg på en fotoaffär som förhoppningsvis har den så man kan se riktigt i sökaren och känna hur den känns i handen. Tungan ute

palsternackan
0

jaa, där jag har tittat har den varit i en glasbur :(

irma
0

#21 hel knäppt tycker jag, man vill inte gärna köpa grisen i säcken vilket man gjort många gånger och har kommit på genom åren att jag helst vill känna mej för innan jag slår till. När det gäller saker i den här prisklassen är man mer försiktig av sej och vill gärna vet vad det är man få för pengarna.Glad Och blir man inte nöjd med köpet efter det så kan man inte skylla på att man köpte grisen i säcken.

Ylva-Li
0

Fråga i affären om du får hålla i den och känna lite. Oftast har de dem i en glasbur för att skydda mot stöld, men att intresserade absolut får ta ut och kladda lite. ;)
Först tyckte jag att den var klumpig att hålla i, men nu tycker jag att den är bekväm.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

palsternackan
0

okei :D jo, jag frågade, var på stan igår. Han som jobbade där ba "vad ska en sån liten unge som du med en sån dyr kamera till? vad är du? tio? (jag är 13 xD) äh, du kommer ändå aldrig få råd… och vi vill inte ha några ungtjuvar här omkring, så spring hem med dig nu!" knäpp gubbe.. sen så följde mormor med och frågade hon, då så sa han bara "nejmen visst! och en sån underbar liten flicka du har!" gaaaaaaaaah Skrikandes sen så sprang han väg till nästa kund, utan att låta oss titta på den.  :( men fiiiiin, det var den :D

Ylva-Li
0

#24 Men jösses! Det är ju bara för honom att stå kvar och se till att inget stjäls. De brukar de ju göra ändå med saker som finns innanför glas. Har du inte fler butiker nära? Jag skulle inte gå tillbaka till dem. Det spelar ingen roll hur gammal du är. Du kan ha fått födelsedagspengar, och faktiskt vara väldigt duktig på att fota.. Endel människor förstår jag mig inte på.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

isabelle_
0

jag har testat canon eos 450d hos en släkting och jag tycker kameran är jätte bra, själv fotar jag med en nikon d60.
450d får ett plus för live view

irma
0

Nu är den beställd Tungan ute, 450D hus med tillhörande kitobjektiv, var lite inne på att ta ett annat objektiv men beslöt mej för att lära mej kameran med kitobjektivet först. Inte säkert jag gillar att fota med system kamera och tycker det är dumt att lägga ut för mycket pengar på engång i såna fall. Jag tog även lcd skyddet som det är 5 års garanti på samt uv filter till objektivet, en fjärrkontroll la jag också ner, så nu blir det spännande att se om jag blir nöjd med kameran.

Ska bli spännande att testa med fjärren och se hur det fungerar. Jag hoppas jag inte blir besviken. Men jag läste i handboken att bilden har fördröjning, hm, blev lite fundersam här om man vill ta på rörligt motiv men man får ta seriebilder så man får det rörliga motivet i rätt position som man vill ha den. Cool

Skriv gärna några nackdelar med kameran och kit objektivet…

palsternackan
0

ååååååååååååååååh.. jag vill så gärna ha en! :D Kenta (mormors gubbe >.<) sa att om han skulle vinna miljonerna på lotto så skulle jag faktiskt få den.. xD *höll tummarna* men inga miljoner blev det ;)

Hytter
0

Har själv en 450 D med kitobjektivet 18-55 mm, är mycket nöjd med den änsålänge Skrattande  Det känns som att man får rätt mycket för pengarna åtminstone, rätt många finesser och bra inställningsmöjligheter.

För att svara på #5:

1. Närgränsen för 18-55-objektivet är 25 cm (räknat från ungefär sökaren enl. bruksanvisningen), därefter får man zooma och få fokus på det jämförelsevis "stora" avsåndet. Sen beror det ju självklart på vilket objektiv man har, vilket #6 poängterade.

2.  Justering av skärpan kan ju vara svårt innan man fått in känslan, autofokus fungerar ju bra oftast. 

En rolig egenskap med 450 D om man vill kontrollera skärpan, är skärpekontrollen i "Live-View"-läget. Tryck på "set"-knappen, och lcd-skärmen beter sig som på kompakta digitalkameror, dvs att man ser vad man fotar. Sedan kan man visa bilden i 5x och 10x förstoring för att på så nära håll kunna ställa in skärpan manuellt. Häftigt tycker jag Cool

3. Den känns rätt så lätt att lära sig, den känns inte så komplicerad som en del systemkameror verkar vara.

#14 Enligt vissa är 1000D en "bantad" version av 450D, 1000D har en 2,5- tums skärm och 10 Megapixel, medan 450D har 3-tums skärm och 12 Megapixel.

irma
0

#29 jag hoppas eller jag vet nog att jag blir nöjd med den kameran, laddade ner manualen på svenska och har läst lite i den innan jag beställde,, brukar ha lite för bråttom med sånt annars men den här gången har läst över systemkamror och om olika objektiv så ögonen nästan trillat ut. Foten i munnen

Jag gillar att fota i macro så ett sånt objektiv  kommer det att investeras i någon gång i framtiden, samt ett zoom objektiv upp till 200 mm tror jag, finns så många objektiv att välja bland. Cool

Ylva-Li
0

Grattis till kameran irma! Ska bli spännande och se vad för bilder du kan skrapa fram. :)
Det tar nog sin lilla tid att lära sig allt om kameran. Men som jag sa innan så är jag extremt nöjd med även autofunktionen.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

irma
0

#31 låter lovande när så många är nöjda och de bilder jag har sett har verkat bra.  SkrattandeHar fotat med powershot S2 is och S5 is förut och använt manuella inställningar men känner att jag kört fast och vill gå vidare. Nackdelen med system är att man använder sökaren, i och för sej finns live view men inte samma sak som med powershoten som har vikbar skärm så man kan ta ur konstiga vinklar.. jag får försöka strechta nacken så jag kan fota lågt… eller komma på nått annat knep Tungan ute Är turen framme så har jag kameran i morgon eftermiddag, paketet skickades nästan direkt efter jag lagt beställningen… så i helgen kanske man kan lägga in några provbilder här… om jag hittar något intressant motiv vill säga..

Ylva-Li
0

#32 Jag hade en s3 innan min 450D. Var nöjd, men tyckte precis som du att jag blev begränsad. Började kika på objektiv men kom ju på att s3'n inte kan byta objektiv. Och bra objektiv gör ju bilden som de säger.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

irma
0

#33 jo precis, man är liksom fast med lägsta bländar värdet, iso och slutartiderna. särskilt när man går i skogen var det svårt med S5:an att få bra bilder, max 200 iso sen blev det för mycket brus.Foten i munnen…. jag hoppas jag blir nöjd,, sitter och spårar paketet nu, har inte hänt något sen i igår då det sorterades, jag hoppas att det hinner fram så jag får hämta det i kväll,, brukar gå fort när det väl är skickat, så det är spännande och se om jag hinner få det idag eller om jag får nöja mej med att det kommer på måndag… vore kul att få labba och testa lite i helgen,,, Tungan ute hundarna, sambo och dottern får accepterad att bli jagad av en papparazzi den här helgen.. regnar här så vara ute och fota är bara att glöma, ja, kan stå på altanen förstårs där det är torrt. Skrattande

Ylva-Li
0

Hihi, djur brukar ha en tendens att bli papparazzifotade. ;) Likaså små barn. Men de är oftast tacksamma att fota också! Ska bli mycket spännande att se dina resultat.
Vi tog flera bilder inomhus kl 02 på natten, endast med en vanlig taklampa.
Här t.ex så lekte sambon med bilder ut genom fönstret samma tid på natten.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

irma
0

Min kamera kom inte i dag så jag får snällt vänta till måndag, ja ja, men det jag flurar på är att jag beställde dörr uv-filter high grade, och nu till min dumma fråga  vad sjutton menar dom med dörr? jag har förstått att det är två filter ? men ska båda sitta på objektivet eller vad menas? har även sett andra foto tillbehör som heter dörr,,,   Skäms

Ylva-Li
0

Och så naturligtvis katterna. ;) Inomhus, med blixt, endast taklampa och kl 2 på natten.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

en till.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

irma
0

blir fina bilder, Skrattande jo djur blir ofta förföljda av mej ,, särskilt insekter och andra små ute,, blir nog ett macor nå tag om det är så jag kan lära mej kameran och få till skapliga bilder.

Men som jag skrev ovan så får jag ha tålamod till måndag då jag hoppas kameran anländer, om posten inte har skickat den till fel ort, har hänt två gånger tidigare att den hamnat käpprätt fel och då får man vänta ytterligare några dagar… Foten i munnen och det är inte kul utan det är frustrerande och man funderar om den som sorterar verkligen är läskunnig,,, men men, misstag görs och man kan inte göra något åt det, tur att det sällan händer i alla fall.

Ylva-Li
0

#39 Uscha.. vet hur jobbigt det är att vänta. Här nere i Tyskland kommer det man beställt ofta 1-2 dagar efter man beställt. Och väldigt sällan fellevererat. Men så har vi privat post också.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

irma
0

#40 oftast får vi det vi beställer 1-2 dagar också och posten är träffsäker men det har hänt ett par gånger att det jag beställt hamnat på fel ort, sen har dom blivit lite seg med att uppdatera vart kollit är, posten har tydligen bytt datasystem samt gjort om sorterings rutinerna till annan ort, om jag förstått det hela rätt.  Men den här gången verkar mitt paket ha fastnat i Umeå, postens sida har inte uppdaterats sedan 17.46 då paketet blev sorterat, tydligen ligger dom efter lite. Nåja, ingen brådska egentligen är bara det att jag vill ha det jag beställt helst samma dag,, Foten i munnen vilket är omöjligt när  man skickar efter grejor,,

Någon som vet vad som menas med dörr uv filter, samt andra fototillbehör som kallas för dörr?

UlrikaG
0

#41, "Dörr" är endast namnet på tillverkaren till filtret, liksom Canon och Nikon

irma
0

#42 ahaa,, ok,, då hänger jag med… tack för svaret, nu slipper jag gå och fundera på det… Skrattande

irma
0

Fick kameran idag Cool En av de första bilderna som jag tog, blixten blev lite stark och skärpan är siså där,, men träning ger färdighet…

Ylva-Li
0

Ah härligt! Nu har du många dagar/veckor/evighet att exprimentera och leka. :D

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

irma
0

# japp, hela vintern och sen hoppas jag kunna köpa ett macro objektiv till våren. Är så många funktioner så jag blir yr i skallen,, Foten i munnen testade lite med fjärrkontrollen och det var jätte kul, i morgon ska jag ut och testa lite när det är dagsljus. Hittills är jag nöjd med kameran och bara jag får till skärpan också så ska det nog ordna sej hoppas jag.

beem
0

Här sitter jag nu med min  nyinköpta eos 450 D.

Frågan känns riktigt pinsam…..det borde vara basic att få igång LCD-skärmen.

Har testat under 2 dagar men…..jag får inte igång LCD skärmen. Vill använda den när jag fotar……tilsl jag lärt mig mer.

Jag tycker jag testat allt….men  motivet syns inte iskärmen när jag ska ta ett kort.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Limpan4all
0

Det gör normalt sett aldrig det på sen spegelreflexkamera.

Ljuset går via objektivet studsar i spegen rakt upp sen genom prismat och ut genom okularet till ditt öga.

Nu så har dom implementerat något som heter "Live view" på 450D en funktion som skall användas med försiktighet då allt för mycket ljus skadar sensorn. Titta efter "Live View" i manualen så kommer du på hur det fungerar.

beem
0

Tack för ditt svar. Nu ska manualen utforskas än en gång.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

palsternackan
0

Jag har nu köpt canon eos 1000d. Som ska vara väldigt lik, =)

Haft den i en vecka, och är jättenöjd! OCh de är ju ganska lika =)