Funderingar ang. studioljus
Jag är sugen på att köpa två till studioblixtar. Nu har jag två stycken från kaffebrus med ljusstyrkan 200Ws men känner att jag vill ha fler ljuskällor.
Jag funderar lite på detta blixtpaket nu när det är på rea. (det för 3995:-) Kan det vara något?
http://www.photax.se/std/interfit/blixt/blixtpaket/blixtpaket.htm
Men sen slog stora snålheten till, 4000kr ärä ndå ganska mycket pengar för mig…
http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html
Detta är ju betydligt billigare, men samtidigt mycket mindre ljusstyrka. Visst borde jag tjäna rätt så mycket på att ta det dyrare?
Jag fotar för det mesta djur så som katter och hundar.

Om du inte funderar på att ta in större djur än hundar och katter så klarar du dig jättebra med den mindre. Den stora kanske duger till hästar också. Det du har nu är ju 400 Ws totalt, och med sammanlagt fyra blixtar får du stora variationsmöjligheter, till exempel om du kombinerar två blixtar från samma håll som huvudljus, en som fyllnadsljus och en för att ge glans bakifrån.
Självklart blir det mer ljus med de större blixtarna, men jag tror att det är overkill om du mest fotograferar smådjur. Jag tror att du skulle kunna klara en bra ljussättning genom att bara komplettera ditt nuvarande blixtpaket med en liten slavblixt som kan ge lite glans reflekterat i konturen. Ett annat hjälpmedel för att modellera ljuset är reflexskärmar; det går att exempelvis lägga huvudljus med en blixt, fyllnad med en reflektor och en blixt bakifrån för att ge glansdagrar och accentuera konturen.
Så jag tycker att du först ska prova att göra en reflexskärm och jobba ett tag med den innan du kompletterar med fler blixtar, och att du funderar ett tag till innan du skaffar fler. Det kan mycket väl bli starkare blixtar, men man klarar sig långt med 110 Ws; en systemkamera ger knappt något brus alls vid ISO 200, och man kan mycket väl använda ISO 400 också när man kör med blixt och exponerar ordentligt. Skillnaden mellan ISO 200 och 400 är ungefär samma som mellan de två blixtpaketen.
En billig reflexskärm kan man göra av till exempel ett vindruteskydd; jag har köpt en massa såna som jag bland annat använder för fotografering. De har en aluminiumyta som är lite skrynklig, och om man sträcker en sån över en kartongskiva e. dyl. så har man en bra reflektor. Man kan också ta aluminiumfolie och klistra på kartong.
Tanken är att jag förhoppningsvis ska kunna fota människor oxå i framtiden, nu gör jag det bara ibland. Reflexskärm är inget alternativm det har jag testat och vill ha fler ljuskällor…
Tack för ditt svar! Det fick mig att fundera lite till.
#3: Den kan hjälpa till att lätta uppskuggan. Det är svårt att säga om du kommer att tycka att det är tillräckligt. Testa med de blixtar du har. Ställ dem på halva styrkan och se var du hamnar.
Vänliga hälsningar
Niklas

Reflektorn för fyllnadsljus funkar som en ljuskälla till i princip, men svagare än huvudljuset. Kruxet är kanske att reflektorn måste vara ganska stor; den ska ju lysa upp hela motivet och så att säga funka som en spegel för blixten som ger huvudljuset. Den kommer då att lätta skuggsidan och också slagskuggan som blir från huvudljuset. Däremot ger inte vare sig huvudljuset eller reflektorn mycket ljus på bakgrunden om man vill lysa upp den, så ibland kan det vara motiverat att ha en blixt mot bakgrunden. Styrkan får man avpassa, den behöver oftast dras ner ganska mycket. Jag gissar att dina blixtar har inställningsljus som dimmas när man drar ner blixtstyrkan, så man ser ganska bra från fotograferingspositionen hur belysningen blir.
En belysning som jag tycker funkar bra för porträtt är som huvudljus en softbox på ganska nära håll något uppifrån och något från sidan, och en reflektor från andra sidan som lättar skuggorna. Sedan brukade jag lägga en bakifrån riktad mot håret och axlarna, men betydligt svagare än huvudljuset.
Med grå bakgrund funkar det att använda en blixt med färgfilter för att lysa upp bakgrunden, det kan ge strängt taget vilken färg som helst på bakgrunden. Vit bakgrund reflekterar för mycket av huvudljuset för att den strategin ska funka bra.
Numera använder jag aldrig blixt, men principen är samma för lampor som för blixtar; huvudljuset är det starkaste av det som kommer framifrån, och det bör ha stor yta för porträtt för att undvika skarpa slagskuggor. Fyllnadsljus med reflektor funkar väldigt bra, eftersom det är huvudljuset som reflekteras och avståndet ökar, men reflektorn måste vara stor för att täcka ordentligt. Jag använder en som är ungefär 0,8x1,2m för porträtt och bröstbild; det är en täckskiva i format för en lastpall. Andra sidan på min reflektor är vit., och jag använder ibland den vita sidan. Ljuset bakifrån är för att ge lite glans i håret och accentuera konturen vid hals och axlar. Det behöver inte vara särskilt starkt, eftersom det är ett motljus och det är reflexerna i håret jag vill ha; jag brukade använda en ganska liten blixt för det.
Ibland stördes jag av att softboxen är ganska liten, men när man har två blixtar med softbox kan man få som ett ganska stort norrfönster genom att sätta ihop dem, den ena över den andra eller båda i bredd. Det ger betydligt mjukare skuggbild än bara en.
Och för porträttagning kan det vara vettigt att börja med att skaffa en större softbox än att investera i fler blixtar. Softboxarna jag hade gjorde jag själv av parasollspröt, försilvrad tältväv och med spinnakerväv på framsidan. Fyra parasollspröt på en platta, silverväv emellan och vit frampå; jag riggade ett snöre för att spänna upp det, och det funkade bra. Jag hade en softbox på 1,5 m sida, och den ger mycket mjukare ljus än en liten softbox. Det skiljer väldigt mycket mellan en box med 60 cm sida och en med 1,5m. Jag körde med svagare blixtar än dina när jag var ute, bara 80 Ws, och det funkade ganska bra för porträttagningar. Stora softboxen var för klumpig att använda på fri hand, så jag brukade använda en mindre fäst på en arm på kameran när jag plåtade rörligt. Men 80 WS räckte också till för att lätta i dagsljus. .

Ett smart sätt att få en ljuskälla till väldigt billigt är att använda speglar….
Kolla in prophotolife….de har massor med videotutorials om ljussättning.
Jag tackar för alla tänkvärda ord jag har fått! Tycker att det är riktigt intressant att läsa, har läst tråden två eller tre vändor tror jag.
Men frågan återstår fortfarande… Stora eller lilla paketet. Men det lutar mest mot det lilla, då jag egentligen inte har ekonomin till det stora, och jag har fått för mig att det lilla räcker, då jag inte har saknat några blixtar förän nyligt.
#7: Då blir mitt tips att du köper det starkaste du har råd med. Du kommer aldrig att tycka att du har för mycket ljus, men du kan ångra att du gjorde av med för mycket pengar. 
Vänliga hälsningar
Niklas

#5, nästan framme vid målet men inte helt ända fram. Kan du inte lägga upp bilder så vi får se och därmed öka din trovärdighet.
Hälsningar!
Robert

#9 Nej, det behövs inte alls. Trådskaparen har utrustningen som behövs för att följa råden och kan prova själv. Om jag lägger upp en bild så visar den ju inte ett skvatt om hur just de här råden funkar i praktiken, så det kan ju inte säga något om trovärdigheten i mina råd. Om däremot den som skapade tråden följer råden och får bra resultat, så är det ju bekräftelse på att råden funkar.
Min trovärdighet får du gärna ifrågasätta, men jag tror inte att det är till gagn för vare sig forumet eller trådskaparen. Om jag skulle lägga bilder här vore det väl snarare för att beskriva effekterna än att bevisa min trovärdighet, men det kan ju vem som helst göra som följer råden.
Om du vill se hurdant resultat det blir med en uppsättning som den jag beskriver, så kan du ju prova. Du har all utrustning du behöver, så det borde inte vara svårt. Däremot är det ju inte alls säkert att det passar ditt sätt att göra bilder, men det är tips till en som börjar med en studio och som enkelt och förhållandevis billigt kan få mer möjligheter.
Och blir resultatet dåligt med en sådan uppsättning så kan du ju använda det till att ifrågasätta trovärdigheten i mina råd om du vill, men kom inte bara med lösa insinuationer; det har vi haft för mycket av på forumet.
Inlägget du gjorde, Robert, är ett personangrepp, det avviker från ämnet och det leder inte framåt för den som funderar över studiobelysning. Du borde kunna göra bättre än så.