Tips för Vinterbilder med modell?
Har fått en förfrågan av en bekant om jag inte kan fotografera henne utomhus. Hon önskar svartvita foton, med snö som bakgrund, gärna skogsmiljö också.
Hon kommer själv att ha högklackat, korsett, hipsters och i övrigt inte mycket annat på sig.
Tips på hur man lyckas, utan att snön blir dassig eller utfrätt och samtidigt får med henne på bästa sätt.
Kamera blir antingen en Canon Powershot S3 IS (min egen) eller så möjligen kan jag låna en Nikon D40 med kitobjektiv eller ett Nikon 55-200.
Tack på förhand och hoppas på många bra tips!
mvh Martin

Korsett, hipseters och inte mycket annat i snön låter svalt…
Hursomhelst, snön ska alltså ligga någonstans i den översta zonen där det fortfarande finns teckning. Jag vet inte hur det är med S3, men om man tar provbilder med min Canon, så visar den när histogrammet är uppe vilka delar som blir totalt utfrätta; sedan kan man rätta exponeringen efter det, så att snön hamnar strax under att bli utfrätt.
Det brukar inte vara en god idé att byta verktyg inför en viss händelse; kanske bättre att hålla sig till det man är van vid. Annars är möjligheten att ta RAW värdefull när man tar bilder i snö, eftersom man vid efterbearbetningen kan plocka fram mycket i snön som kanske inte kommer med i en jpeg. Och så klart, det där med att byta verktyg gäller ju också om du på din S3 skulle ladda CHDK; det blir ju ett nytt verktyg, och det tar tid att lära sig.
Så stalltipset är att (förutom att vänta tills det finns snö?) exempelvis ladda CHDK och jobba med det i några veckor tills det känns bra, och prova att ta snöbilder eller liknande och se var gränsen går för exponeringen. CHDK har ett bättre histogram än kamerans firmware, och den visar också ganska bra även vid tagningen, med "zebra mode", vad som kommer att bli utfrätt.
Annars, låna systemkameran och vänj till dig lite, och använd den. D40 är en väldigt bra kamera utan alltför många megapixlar. Jag tror att den är idealisk för jobbet, men precis som med CHDK i din S3, det är en ny grej, ett nytt verktyg, och det tar en stund att lära sig.
Tjena. Tackar för tipsen. D40n har jag lånat vid ett antal tillfällen och är ganska bekant med. Det som är frågan är om jag kan låna den just när det blir aktullet - för kan jag det blir det den alla gånger av alla :o)
Några speciella riktlinjer vad gäller slutartider osv, eller det fungerar med ungefär samma som vid "vanliga" modellbilder i sommarväder? Tänker mest på snön, som väl lyser upp lite och ger kortare slutartid?
Jo, det lär ju bli kallt - men inte för mig. Och det är modellen som vill ha bilderna, och kunden har väl alltid rätt :o)
mvh Martin

Nä, inget sånt, endera är det soligt eller inte; om det är sol är kontrasten mycket hög, om det är molnigt blir den lägre, men i båda fallen gäller det att få så mycket teckning man kan i snön, så råformatet är värdefullt. Just snö, i synnerhet vid mulet, är en av de sämsta sidorna hos jpeg-komprimeringen.
Så om du kan hinna lära dig använda S3 med CHDK tror jag att det blir ett bättre redskap för bildskapande än den firmware som sitter i kameran.
De saker som specifikt är värdefulla i CHDK är råformat och att man kan få en indikering av utbrända partier redan innan bilden tas genom att ställa in "zebra mode".
Resten får ge sig med situationen.
Det knepiga med bilder i snö är att det ofta är en kombination av hög och låg kontrast. Hög kontrast mellan det ljusaste (snön) och det mörkare (annat än snö), samtidigt som kontrasten i själva snön är låg och även huvudmotivets kontrast kan vara låg i sig genom att man får ljus från alla håll. Man kan få mer djup i själva ljusbilden om man har en sida mörk, som om man står i skogsbrynet och tar utmed det eller om man är vid sidan av en byggnad.
Så när man bearbetar bilderna är det värdefullt att ha ett stort omfång och att kunna bearbeta bildens olika delar var för sig.