Köp av Studioblixtar
Jeg funderer på å kjøpe meg et billig hemstudio bestående av 2 blixtar.
Problemet er at jeg har ikke mye kunnskap når det gjelder studioblixtar.
Jeg har et rom på 22 kvadrat,hvor jeg har en max avstand på 2-2,5 m hver vei.
Jeg kommer hovedsaklig til å fotografere husdjur men også halv og kanskje helportretter(ingen gruppebilder).
Hur mycket kraft trenger jeg til dette?
Jeg vil gjerne kunne bruke ISO 100
Har sett på disse blixtarna:
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-150ws-612.html
og 2X
http://www.kaffebrus.com/qh-220ws-852.html
med disse softboxene:
1X Til (huvudljus)
http://www.kaffebrus.com/softbox-kraftig-40-x-60-cm-10cm-adapter-89.html
1X Til (Fill Light)
http://www.kaffebrus.com/softbox-kraftig-60-x-90-cm-10cm-adapter-675.html
Hva tror ni om dette?
Ellers kan noen forklare meg forskjellen på disse effektinställningene:
Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt
og
ställbar 1/1 till 1/32 ?
Oppsettet jeg tenkte å bruke sier:
Huvudljus: F:22
Fill light: F 16
Kan jeg få til dette oppsettet med de minste QH blixtarna?
Ellers er Inställningsljus på 75W tilrekkelig?,och er det både 100% og proportionerligt på de små QH settene?

I studio är det normalt att köra f8 ungefär, där objektiven presterar bäst.
Jag har det billigaste setet från Kaffebrus. Där är inställningsljuset fast, dvs, det ändras inte när effekten på blixten ändras.
1/1 till 1/32 betyder at du kan ställa ned styrkan till 1/32. Med starka blixtar är det oftare ett problem att kunna få tillräckligt svagt ljus för att kunna använda ett kort skrärpedjup ( f 2.8 tex).
Skillnaden är bara att du kans ställa ned effekten mycket mer, procentuellt med blixten 1/32.

till 1/8 betyder att det finns fyra steg, Full, halv, 1/4 och 1/8
ner till 1/32 är två steg till, 1/16 och 1/32, inalles sex steg.
Bländaröppningarna du föreslår är normala för storformatskameror (9x12 och större) när man använder småbild eller mellanformat bländar man i regel inte ner mer än till 8. Mindre bländaröppning än 8 på korta brännvidder ger två oftast oönskade effekter; för stort skärpedjup som visar för mycket detaljer i bakgrunden och mindre maximal skärpa, så att hårstrån och andra finare detaljer i huvudmotivet luddas upp. Med digital systemkamera brukar resultatet bli bra också med ISO 200, och de här blixtarna räcker gott.
Förhållandet 1:2 mellan huvudljus och fyllnadsljus är nästan ingen skillnad visuellt; i regel vill jag ha större skillnad för att alls få ett modellerande huvudljus. Då räcker en reflektor för fyllnadsljuset och den andra lampan kan användas till bakgrunden.
Tusen takk for svarene.
pellepiano;
tycker du att det er svårt att ställa inn blixtarna utan proportionerligt Inställningsljus
eller er inte det så viktigt?
Det er vel 110 Ws settet du har?
Hur stort er rummet som du fotograferer i?
Inkanyezi;
Takk för forklarningen
Men en fråga gjenstår.
Med et et rum på 22 kvadrat,och en max avstand på 2-2,5 m åt varje håll
hur mycket kraft behøvs?
110 WS
150 WS
220 WS
Vil blixtarna över 110 Ws bli för sterke?och vil storleken på softboxene fungere bra?.
Er det bettre å ta 50 X 70 istället for 40 X 60

Softboxens storlek påverkar karaktären på ljuset. Den ger en effekt som liknar ljuset från ett fönster, och storleken kan jämföras med motsvarande fönster.
En box med 50-60 cm sida är som en ganska liten glugg, medan en box med 1,5 m sida blir mer som ett norrfönster. Den lilla boxen modellerar alltså lite hårdare, medan den stora ger ett mjukare ljus. Det beror också på hur nära man placerar den; på kort avstånd blir det mjukare än på långt avstånd, men ljuset avtar också snabbare med avståndet på kortare håll.
Jag föredrar stora softboxar framför små; en liten är användbar för att fotografera små saker i studion, medan en större är bättre för porträtt, i synnerhet om man vill ta i halvfigur eller mer.
Styrkan på blixten behöver inte vara jättestor när man har en systemkamera, eftersom man kan ställa upp ISO rätt mycket innan det påverkar kvalitén märkbart. Om man har 150 Ws får man ju samma resultat vid ISO 200 som man får med 300 Ws och ISO 100.
Så mitt tips är att ta så stor softbox som möjligt också för huvudljuset, men det är ju en smaksak; det beror på vilken ljuskaraktär man vill ha.

Utrymmet jag har är lika brett ungefär som pappersbakgrunden, ca 3 meter. För helkropp får jag stå i köket och fota genom hallen =) ( med 50mm 1.8 )
Inga problem med inställningsljuset. Det tar 3-4 exoneringar ca, vid ny ljussättning och annorlunda blixtavstånd innan man korrigerat. Det är ju lätt med digitalt då man kan se och åtgärda på en gång.
2 st 110ws blixtar genom transparent paraply ger ca f8 på två meters avstånd från modell vid ISO 100.