Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1612 ggr
Akerberg
0

Fota i kyrka

En kompis har bett mig fota på hennes sons dop, det är ju skoj i och för sig, men jag vet inte hur bra det kommer bli =S  Har aldrig varit inne i den kyrkan, men den är gammal så jag misstänker att det är rätt mörkt.

Mitt ljusstarkaste objektiv är ett Tamron 28-75/2,8 så det är väl det som gäller (nästa i ordningen är kitobjektivet). Har ett stort klumpigt trebensstativ, samt en självutlösare med radiosändning.  Borde väl fungera att sätta kameran på stativet o använda självutlösaren så man inte petar på kameran i onödan? 

Några andra tips?

Kalle77
0

Besök kyrkan i förväg om du kan, kolla ljuset se ut tänkbara fotovinklar. Kan du prata med förrättaren så gör det och fråga om blixtfotografering, det är inte alla kyrkor som gillar det.

Ta med kameran på besöket och kolla genom sökaren, ta några exponeringar för att kolla Vitbalans och exponering. Lycka till!

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uppdatering….

Besökte kyrkan i förväg, konstaterade att det krävdes en slutartid på 1/30 o f2.8, iso 1600 för att öht se något på bilden… det går ju inte förstår ju vem som helst!

Så… jag började exprimentera med blixten o kom fram till att en vit strumpa på blixten gav mest ljus till minst blixtsken sas… stativ o utlösare givetvis med.

MEN, när det väl var dags var kyrkan upptänd o jag kunde fota med 1/100, f2,8, iso 1600 utan blixt =)

Skickar med en bild så ni får se hur det blev.

Kalle77
0

Grattis, det blev ju riktigt bra!