Flyttfågel
Hösten är rovfåglarnas tid, och det är inte alls fel att bo i Södra Sverige då. Ormvråkar mfl samlas i enorma mängder innan de drar vidare söderut. Rovfågelsträcket i september-oktober i Skanör/Falsterbo är så känt att ornoitologer från hela Europa kommer hit. Titta gärna in på Falsterbo Fågelstations hemsida.
Så här kan det se ut i Sydvästra (mest populära) hörnet på Skanörs ljung, en dag med få fågelskådare. Som synes är stilarna blandande, allt ifrån fikande i solstol till aktivt kikande (ibland med flera kikare mer eller mindre samtidigt).
mvh Martin
Croppad bild (med max tele) från en annan "mängdbild".
Ormvråken är den i särklass vanligaste av rovfåglarna där nere så här års. Men även gladan (med kluven stjärt) finns det ett par av, och Börringevråken (variant av Ormvårken, den som är nästan helt vit undertill) finns det ett fåtal av.
mvh Martin
mvh Martin

Oj vad många rovfåglar på en å samma bild här lyser dom med sin frånvaro men nu vet jag varför du har lockat dit alla :-))
mvh/bjorsa
Jag pratade med ett par av fågelskådarna där nere idag. Under den halvtimmen jag stod på ljungen idag så var där ett 100-tal som mest samtidigt (men inte samtidigt inom fotoavstånd). Han sade att en bra dag kunde det vara över 1000, då det vissa dagar sträckade upp mot 5.000 ormvråkar. Infon hade han från Fågelstationens hemsida, och här kan man se när och ungefär hur många fåglar man kan räkna med… (sidan är för rovfåglar, finns även för andra typer av fåglar).
mvh Martin

#5 läste om den på dagens bild å de måste varit spännande å få fota den de e ju dom ögonblicken som är kul när de plötsligt dyker upp ett tillfälle på något som väntat på grattis marnyman.
mvh/bjorsa
Fina bilder Erir, men den första ser rätt måsaktig ut för att vara örn 
Det andra är ju å andra sidan en praktfågel du hittat, Vithövdad havsörn och USAs nationalfågel som du säkert vet.
mvh Martin

#10 The symbol of America!

#0, lustigt, inte en enda tittar i sina kikare. Ser nästan ut som om det skulle vara en utställning utav kikare än ett gäng fågelåskådare. Kikarmässan på Skanör ;)
Robert