Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 647 ggr
Linnah
0

Färgskillnad mellan PS och webb

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilder som jag jobbat med i photoshop ser inte alls ut på samma sätt när de läggs ut på webben eller tittas på utanför photoshop som de gör när jag jobbar med dem. Har precis gått över tillbaka till RAW och har inte alls haft samma problem när jag bara hanterat bilderna i jpg, åtminstone inte lika ofta.

Har testat att konverterat bildprofilen, har testat med både adobe RGB, sRGB, cmyk, testat att kopiera in bilden i en helt ny bild, ingenting fungerar. Bilderna blir mycket blekare och får inte alls samma varma färger som jag satt i PS.

Kan någon instruera mig hur jag skall göra?

Kalle77
0

Innan du sparar dina färdiga bilder se till att konvertera till sRGB.
Många webbläsare klarar inte av att läsa färgprofiler och sRGB har blivit en standard för webben, det är det som ser mest naturligt ut.

Linnah
0

Som sagt har jag testat det också. Det är så jag alltid brukar göra, men det blir inte rätt ändå.

Jag har testat att sätta proof setup på monitor, då ser man istället hur bilderna kommer att se ut på skärmen. Då kan man ju redigera den efter skärmfärgerna. Dock innebär det ju att man måste göra en helt annan redigering om den ska tryckas, är det så man måste göra?

Linnah
0

Nästa problem är då att den inställningen inte går att göra i raw-redigeraren, vilket gör att man inte ser bilderna med "skärm"-färgerna förrän de redan är redigerade, och då måste man ju antingen redigera om bilderna i raw-redigeraren och hoppas på att man har en jäkla tur med färgerna, eller börja förstöra bildinformation genom att bearbeta färger o dyl direkt i photoshop (istället för att redigera raw-filen)?

Kalle77
0

Det låter som du bör börja med att kallibrera din skärm.
Cyberphoto har den utrustning du behöver.

Sitter du vid en okallibrerad skärm blir det omöjligt att gå vidare i felsökningen.

gurin
0

Kalle har rätt. De olika programmen hanterar färg på olika sätt. Ett sätt att lösa det på är att kallibrera skärmen. Utrustningen gör en färgprofil som gäller för din dator. Den används sedan av dina program som då kommer att visa färgerna, åtminstone i teorin, på samma sätt.

mvh/gurin