Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 806 ggr
rakuLotta
0

bra kameraköp

Hej, är i begrepp att köpa min första digitala  systemkamera. Har läst runt lite här men jag är helt okunnig och  fattar inget  av det ni skriver, men hoppas på att kunna lära mig när jag väl köpt en. Alltså vill jag ha en kamera som är lättskött så här i början men som ska gå att växa i. Jag vill att den ska vara snabb, ( alltså inte för lång fördröjning mellan trycket och när själva bilden tas) Gärna att den kan ta flera bilder på raken snabbt.

Den ska användas till att ta frisyrbilder och så har jag barn så dem vill jag kunna fota i språnget så att säga. Håller även på med keramik, och vill kunna ta närbilder på glasyrer och annat( tips på objektiv?)

Kan sträcka mig upp till 10 000.

Hade vart jättetacksam om någon ville hjälpa mig med tips.

Mvh Lotta

[PeterWem]
0

En billig systemkamera för runt 3000 på begagnatmarknaden, resterande 7000 kan du lägga på objektiv, runt två st.

Tamron 28-75/2,8 är ett inte allt för snabbt objektiv, men med en bildkvalité som slår allt. Ligger runt 3300 kr och är bra till människor, porträtt.

Exempel på bra instegskamera:

Nikon D40, D60

Canon 400D, 450D 1000D

Sony A200

Pentax K200D

rakuLotta
0

Ok, tack Peter. Alla dessa märken du nämnt, är det bra pris runt 3000 för en sådan. Hur gammal får den vara då? är det blocket eller nåt annat ställe man söker sig till för att köpa kameror begagnat.

Är det svårt att se om en kamera är välskött? Att den tar bilder Ok det förstår jag, men jag är lite skeptisk till att köpa begagnat när jag inte kan nåt om den . Så man inte blir lurad….

Johan-
0

Köpte en sony DSLRa200 med 18-70 objektiv för 4700 på Siba, är helnöjd med den:)

[PeterWem]
0

#2 Nypris ligger som #3 tar upp i sitt exempel mellan 3500-5000 kr. Jag har börjat köpa mer och mer begagnat, men visst, där finns alltid en risk med det. En ny kamera har man ju garanti på med vilket man inte har som andraköpare. Vilken modell du väljer tycker inte jag spelar någon större roll. Dagens kameror är i stort sett väldigt lika i bildkvalité. Kör själv Canon, vilket visade sig vara ett bra val då verkstaden ligger 9 mil från mig.

Sony har om jag inte missminner mig bildstabilisator i huset. Vad tycker du om det Johan?

Pentax har vädertätning.

Upp till dig att välja en modell du tycker passar dig.

Ingen av kamerorna i länkarna har ett objektiv som ingår.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=116766
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=269989
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=314314
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271662
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265304
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273021
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104050

rakuLotta
0

Tack för svar. Jag ska botanisera i djungeln… vi får se vad det blir. Kul problem är det hur som hellst.

Limpan4all
0

Elgiganten säljer just nu Canon 1000D med 18-55 IS för 3990:- inkl moms. Det är ett extremt bra pris för en mycket kompetent kamera.

Och så har du ju bildstabiliseringen redan på ditt första objektiv (du kommer aldrig att vilja vara utan sen).

rakuLotta
0

Det blev en sony DSLRA 300 med 18-70mm standard objektiv för 4990 kr. Var inställd på att köpa canon 450D men försäljaren tyckte denna kamera var så mycket bättre, så jag gick på det…. Var det ett bra köp tycker ni? När man köper ett nytt objektiv(vilket han var övertygad att jag kommer göra snartGlad) så får man 1000 kr tillbaks från sony om man köper ett objektiv av dem8 försäljaren sa att de försöker vinna marknadsandelar på europamarknaden, därav kampanjpriset på kameran.

Jaa, man kanske är lättlurad, men jag ska testa kameran och gillar jag den inte så fick man lämna tillbaka den… så ge mig gärna feedback ni som har testat eller kanske har en likadan. Nöjda?

Själv är jag ju sådan nybörjare så allt som är bättre än min compakta gamla digitalkamera med 5 megapixlar är ju fantastisktFlört

Trevlig helg! / Lotta

Grimjaur
0

Om du gillar utformningen på kameran, menyerna etc så lär du bli nöjd med den. Kvalitén på bilderna blir relativt likvärdig om man jämför dagens olika systemkameror ur samma prisklass. Nu har du ju även bildstabilisering på samtliga objektiv som du använder, det hade det inte varit med Nikon och Canon.

Som alltid när det är någon ny Sony-användare så kan jag rekommendera Dyxum, listar nästan alla objektiv som fungerar på din kamera (både gamla och nya) med användarrecensioner, bra forum, bildgalleri som sorteras efter vilket objektiv de är tagna med etc etc.

Johan-
0

Toppen har som sagt sony dslra200 och är helnöjd

rakuLotta
0

Skönt att höra. Sen är det ju en annan femma att man ska kunna ta bra foton med ´den . Får väl lusläsa manualen och ta en fotokurs på distans eller nåt. En bra kamera garanterar ju inte alltid bra kortFlört. I morse fick mina barn agera modeller och jag märkte att det blev väldigt många kort där de blundar. de tyckte blixten var för stark. Är det nåt man kan komma ifrån eller är det kort i dagsljus som gäller?

Sen så läste jag i manualen om batteriet att det inte var bra att ha det under 5 gradet och inte över 20 eller vad det stog. Är detta viktigt? Man måste väl kunna ta kort ute när det är kallt?

tack för tipset om Dyxum. Ska läsa lite mer ingående i kväll.

Oliviahack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Sony a300 som jag köpte i somras, jag är hel nöjd med den! eller ja, förutom att de är ganska mycket brus, men vad kan man göra liksom?

Hoppas du är nöjd med den! Skrattande

Här kommer jag med en bild som jag tatt med kameran.

rakuLotta
0

Fin bild! Ja, det lilla jag använt den är jag jättenöjd med. Ska bli kul att lära sig bättre när man har ett hyfsat redskap.

Vad menar du med brus? jag tycker bilden är klar och fin? men så är jag ju helt grön på området…

mimmibackman
0

Det var ju ingen som svarade på din fråga angående blixten, på min a700 som är storebrorsan så beror blixtens starkhet på hur ljust det är i omgivningen. Körde du på auto lr porträtt? för tror den kan vara lite snällare på porträtt :)
Jag vet tyvärr inget om det där med batteriet, men har vart ute med min när det har vart minus och i stekande sol på stranden och du har samma sorts batteri som jag har, så det ska nog inte vara något problem.

ang. brus så är det någoting man får stå ut med om man höjer ISOn (ljuskänsligheten). Desto högre ISO, desto grynigare. om du kollar på denna bilden - ISO 5000 , ser du att det pixlar sig, spec i bakgrunden i rött grönt. Det kallas brus, därför ska man i alla lägen försöka fota i så låg ISO som möjligt. På denna bilden har jag ISO 160, den blir då väldigt klar och skarpt om man jämför med den andra.

rakuLotta
0

Tack Mimmi! Har läst i min manual om ISO inställning men blir inte klokare av det. När behöver man ha högre ISOinställning?

Grimjaur
0

Ang. blixten: Det är för att den använder sig av förblixtar som kommer innan den "riktiga" blixten kommer. När man avänder kamerans inbyggda blixt så går det inte att helt koppla bort förblixtar men testa att stänga av rödaögonreduceringen om du har den aktiverad, då minskar iaf antalet förblixtar.

Med tanke på din beskrivning av vad du vill fotografera så lär du nog vilja ha en extern blixt tids nog för att det blir mycket bättre resultat av en sådan, och då minskar även risken för blinkande barn avsevärt.

Det är ingen fara att fota i kyla, dock så drar den mer batteri då. En sak att tänka på om du har haft den ute en stund på vintern är att lägga den i en väl försluten plastpåse eller liknande när du ska ta in den och låt den ligga så tillräckligt länge för att den ska få upp värmen igen, annars kan det bildas kondens (fukt) inne i kameran.

Enkelt uttryckt så höjer man ison för att kunna använda kortare slutartid.

mimmibackman
0

Vsg :) Kan tänka mig det, du fick ju ovan ett väldigt bra och enkelt svar.

#15 Det där med kondens i kameran visste jag inte, borde nog tänka på det till nästa gång. Tack för tipset!