Blixt - hjälp!
Hej!
Jag har tänkt tt köpa mig en blixt till min k100d här i veckan. Detta för att jag känner mig så begränsad när det gäller foto inomhus.
Jag funderar på antingen en AF 360 FGZ eller en 540 FGZ.
Jag kan få en 360 FGZ för 1400:-
Och en 540 FGZ för 2500:-
Nu är det så att jag aldrig ägt en blixt förut så jag fattar inte riktigt vad saker och ting betyder, min morfar rekomenderade mig att köpa en 540 då jag inte skulle behöva köpa en ny på länge.
Men en sak jag inte förstår är det där med ledtaloch zoom.
Det står att letalet är som max 54 vi 50mm? Vad innebär det?
Sen står det att den klarar zoom 24mm - 85mm. Vad menas med det? Kan jag inte använda mitt tamron 90mm då? Jo det kan jag förmodligen men vad förlorar jag för funktion?
//Felix

Ledtal för blixtar brukar anges vid ISO 100, och om det är en zoomblixt brukar ledtalet gälla normalbrännvidden (50 mm). Ledtalet är lite lägre för vidvinkel och något högre när man zoomar till tele.
Om den klarar 24 mm så klarar den också alla längre brännvidder. 24 mm betyder att blixten lyser ut bildvinkeln för en 24 mm; jag förmodar att det gäller en 24 mm för fullformat. Det är alltså inga problem med 90 mm.
Om man däremot ställer in blixten på en längre brännvidd än man använder, så blir bilden mörk mot kanterna när man tar med blixt rätt på.
Man delar avståndet i meter med ledtalet, så får man bländaren som ska ställas in. Med så stark blixt som ledtal 54 kommer blixten att strypas av automatiken på vanliga inomhusavstånd om den är inställd för att ta automatiskt, eftersom det vid två meter skulle bli mindre än bländare 22 med ISO 100.
Båda blixtarna är kraftiga nog att använda för reflekterat ljus, att man riktar blixten mot taket eller en vägg; den större är bättre, eftersom den är ungefär dubbelt så stark.
#1 Tack så mycket!Så "zoomen" på blixten är någon typ av speglar som reflekterar in ljuset från kanterna mot mitten?
Mycket bra info där!

Nej, inga speglar i zoomen. Blixten har en utdragbar lins, som kan ställas in för att ge lite snävare blixtljus. Längre utdrag för lång brännvidd, hoptryckt för kort.
#3 ok tack!