Canon skärpa?
Köpte min Canon EOS 250D för typ ett halvår sen om inte mer och jag tycker den tar så himmla dålig skärpa typ hälften av alla bilder man tar när det är lite dåligt med ljus.
Det är verkligen störande när man ska fota när det är lite mörkare och den vägrar ta skärpan där man vill så ser man det inte förens man kommer hem och får slänga bilderna.
Är det någon annan som känner samma sak eller är det fel på min kamnera?
Hur är det med Nikon kameror och skärpa?
hur blir det om du lyser upp objektet med ex ficklampa och fokuserar och sedan släcker och tar fotot ?
Är lite inne på om objetivet måste vara ljusstarkare……..
Är själv lite nybörjare, så det hade varit kul om någon med kunskap ville kommentera.
/Mikael
hej vargkvinnan
höj ISO talet,använd tripop eller monopod
häls. slora

Det är inte ovanligt att skärpan ställs galet med en del kameror, men att det jämnas ut genom skärpedjupet när objektivet är nerbländat. Det kan helt enkelt vara så att skivan i sökaren inte ligger i rätt plan i förhållande till sensorn.
Du hittar inlägg om det i den här länken.
Felen som kan bli är värre när det är lite ljus eftersom optiken då jobbar på full öppning vilket ger kort skärpedjup. Man märker det kanske inte när gluggen är nerbländad.

Om det är mörkt, behöver kameran längre tid för att släppa in tillräckligt med ljus för att få en bra exponering. Då är det viktigt att man håller kameran stilla. Stativ hjälper i såna situationer eller at man tar stöd mot en vägge eller annat.
Kolla på dina bilder vad du har fått för slutartider, förmodligen är de för långa för att man ska kunna hålla kameran på fri hand, och då blir bilderna suddiga ( på alla kameror oavsett märke ).
Om du vill ta bilder i mörka miljöer, stativ eller blixt.
Om du fotar i automatiska lägen, så låter du kameran bestämma. Kameran har ingen aning om hur du föredrar att bilderna ska se ut.
Om du vill ha mer kunskap om hur kameror fungerar, kolla en gratiskurs på nätet.
Jag vet att skärpedjupet blir kort med större bländare :) Är inte nybörjare på foto men när jag ställer in att den ska ta skärpa i mitten och sen blir inte bilderna skarpa så börjar man undra :P
Får testa att belysa med ficklampa men känns trist att man ska behöva det i vardagsbelysning när man lagt ut så mycket pengar på en kamera :(
p.s. det är ingen rörelseoskärpa.