Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2785 ggr
Rexann
0

Färgfilter

Är väldigt sugen på att köpa lite färgfilter till kameran (Canon Eos 1000D) men är det nåt man lika gärna kan fixa till i photoshop eller är det värt att investera i!?! Sen så undrar jag i så fall om det är idè att köpa till mitt kitobjektiv 18-55 mm som nu har 58 mm filtergänga eller ifall det är bättre till det andra objektivet som är ett 70-300mm 1:4-5,6 macro och har 62 mm filtergänga!?? Hoppas ni förstår min fråga……är väldigt ny inom fotovärlden!

Inkanyezi
0

Det finns meningsfulla filter; mina egna preferenser är tonade filter och polarisationsfilter. Färgfilter hör inte dit när man plåtar digitalt. Du kan från råfilen få fram i stort sett alla filtereffekter; undantaget är IR. Alla bildchip har en viss känslighet för IR, och om man har ett filter som släpper igenom infrarött och blockerar nästan allt synligt ljus kan man fotografera infrarött.

Fundera lite över varför du vill ha filter. Vad tänker du dig att uppnå?

De färgade filtren använde man förr för svartvitt, men om man ändrar färgen i exempelvis Photoshop, men ännu hellre i Camera RAW eller RAW Therapee, så kan man därefter göra svartvita bilder med samma effekter som de färgade filtren ger.

Banio
0

Färgfilter kan du alltid lägga på i photoshop efteråt. Jag har ett fåtal (Cokin) som jag köpt på Tardera, men de är sällan använda. Gäller det filter skulle jag söga att polariseringsfilter och tonade gråfilter är de viktigaste filtren att ha med sig i kameraväskan nu i den digitala tiden. Till vilket objektiv handlar ju mycket om de olika motiv du använder dig av med de olika objektiven. Jag använder mest till normalzoom (alltså spannet 18-55) men ska investera i en hållare för filter även till mitt 70-200.

Spectabile
0

Jag har kommit fram till att det första filter som jag tänker skaffa är ett polariseringsfilter. Det tycks mig som om det är ett filter som jag har störst användning för.

Men jag vet inte vilket av dina objektiv som det är bäst att köpa filter till.

Inkanyezi
0

Om man köper ett polarisationsfilter och har flera objektiv är det vettigt att ta bara ett filter till den största filtergängan och Z-ringar för övriga.

Leakim72
0

men…… med ett såkallat nd-filter som förlänger slutartiden vid tex vattenfall. kan man väl inte manipulera ? tänkte på kommentaren #1.

Polariseringfilter, är det ett sådant som gör att tex inte lampor "gnistrar" om man har lång slutartid vid dåligt ljus ?

nyfiken…..

mvh Mikael

Inkanyezi
1

Gråfilter så klart, det har också sitt berättigande, för att kunna ta med större öppning när det är mycket ljus, så att man kan få kort skärpedjup.

Polarisationsfilter kan dämpa polariserade reflexer och göra det möjligt att se de gröna löven och inte bara solreflexerna, eller att man kan se ner i vatten eller genom ett fönster, till exempel vindrutan på en bil. Det kan också ta bort en del polariserat ljus från himlen så att den blir djupare blå. Man vrider polarisationsfiltret för att få bästa effekt, och därför är alla polarisationsfilter vridbara. Man får ofta bättre snärt i färgerna och bättre skärpa när man använder polarisationsfilter.

Leakim72
0

#6 tack. bra förklaring till det med filter. är lite undrande till gråfilter (samma som nd filter?) och dess olika värden. ex ND4, ND8 osv. är det att det samma som att filtret är mörkare ju högre värde du har ?

Har just insett efter det att jag köpte systemkamera att det finns hur mycket tillbehör som helst. jag som inte riktigt orkar hålla på med efterjusteringar i timtal via datorn tycker att det är härligt att kunna ta fotot utan efterjusteringar.

mvh Mikael

Inkanyezi
0

Gråfilter är samma som ND. ND4 är fyra gånger så lång exponering och ND8 är åtta gånger så lång; alltså 4 är två bländarsteg och 8 är tre bländarsteg. Det betyder att om man till exempel vid ISO 80 får rätt exponering med 1/1000 bländare 5,6 men vill ha bländare 2,8 för att sudda ut bakgrunden, så kan man sätta på ND4.

Rexann
0

Tack för alla åsikter! Säger som #7, har också insett att det finns så mycket tillbehör……sånt man aldrig hade en aning om. Vad jag funderar över är det #4 skriver om att köpa till Z-ringar, är det för att det ska kunna passa från tex 62 mm filtergänga till 58!??!

Inkanyezi
0

Jo, det är för att kunna sätta ett stort filter på ett lite mindre objektiv.

Rexann
0

Ursäkta att jag är lite trög…..men funkar det på ett polariseringsfilter, visst är de dom man ska vrida på!?

Inkanyezi
0

Jodå, det funkar med polarisationsfilter också. Den där vridfunktionen finns i filtrets egen fattning. Ringen är bara för att anpassa filtergängan.