canon 40D vs Nikon D90
Jag har svårt att bestämma mig, två bra modeller med litenskillnad. Kab någon svara på mina frågor.
1. Sensorn på Nikon D90 är större och av en ny bättre modell (jmf med canon 40D), spelar det någon roll och i så fall vid vilken typ av fotografering?
2. På Nikon D90 finns det möjlighet att gå upp till ISO 3200, på Canon 40D upp till ISO 1600. Betyder det att det ät mindre brus vid höga ISO-tal på D90:an?
3. Jag fotar mycket insekter och växter, vilket betyder att jag ofta tvingas ligga på marken för att få den rätta vinkeln. Med liveview underlättas det ju så klart, men hur är det med autofokusen vid liveview-fotografering, hur skiljer sig D90 från 40D, det är ju viktigt att kunna fokusera snabbt om man vill plåta insekter som sitter still korta stunder några cm från marken. Då är det svårt att fokusera manuellt
Mvh Tord
1. Canon har gjort och använt CMOS sensorer länge nu, Nikon D90 ör nikons första med CMOS tidigare har Nikon kört CCD så dom har lite kvar. Canon har flera bitar i sin A/D omvandlare 14 vissavi Nikon 12 bitar vilket spelar stor roll vid efterberabetning av RAW filer annars i princip inte.
2. Canon 40D har även IS3200 via en CF funktion. I praktiken har de båda samma brustal, möjligen ligger 40D något lägre vid JPG fotografering i mörker tack vare större bit-djup i A/D omvandlaren.
3. Båda är tillräkligt bra.
4. Men det är skillnader, 40D klarar 6,3 bilder /s D90 bara 4,3 bilder/s.
D90 har än bättre LCD display och HD filmning.
Canon 50D har ännu flera pixlar och samma LCD men ingen HD filmning. 50D har även möjlighet till kompensering av AF fokus för individuella objektiv vilket D90 saknar.
Mitt råd - Välj Canon. Då blir du lika nöjd som jag är!