Skärpedjup II
Har för mig att jag läst någonstans om en ny teknik som ska förbättra just skärpedjupet. Ska gå ut på att kameran tar flera kort samtidigt (eller i snabb sekvens) med olika inställningar. Sedan tas så att säga de bästa bitarna från varje bild och kombineras ihop till en.
Låter smart tycker jag. Någon som vet om tekniken används??
Oskar

Robert skrev om en funktion i PS CS2 att den kunde sätta ihop så att både en himmel och skugga blir rätt exponerade. Men det har inget med skärpdjupet att göra.
Det finns program som sätter ihop sekvensbilder på samma motiv till en bild med högre Upplösning. Men det har inte heller med skärpdjupet att göra.
Kan det vara något av det du kanske tänker på egentligen?

#1 Hmm…jo det kan det nog vara! Eller nja kanske ändå inte…har för mig att detta skulle vara mjukvara som skulle sitta i själva digitalkameran. Dvs tryck på avtryckaren och kameran tar automatiskt en massa bilder med olika inställningar och dessa kombineras sedan ihop till en "optimal" bild som läggs på minneskortet.
Visst vore väl det en bra funktion???
Oskar
Du menar att du vill ha en kamera som både är kamera och fotograf och som som till och med väljer ut optimala motiv. Jag vet inte om jag är så entusiastisk inför denna kamera. Vad skall jag göra medan kameran fotograferar?
mvh/en raljant gurin

Oskar, du kan läsa mer här om exponering vilket jag tror du menar. Jag tror du syftar på HDR vilket är en funktion i Photoshop CS2.
High Dynamic Range imaging i Adobe Photoshop CS2 är en himla cool funktion, men jag har ännu inte kunnat testa den något mer än det jag har gjort. Jag återkommer efter att ha exprimenterat lite mer när jag väl har fått min nya kamera.
Hälsningar
Robert

#3 Ha, ja det vore ju nått det. Automatisk motivväljar funktion. :)
Men det var egentligen inte så jag menade. Fotografen väljer motivet. Kameran tar sedan fram den bästa bilden utifrån en mängd olika exponeringar med olika inställningar. Självklart ska man kunna slå av funktionen om man vill ha sina egna inställningar. Jag läste i allafall någonstans att en sådan funktion var på G. Tror problemet var att få kameran/mjukvaran tillräckligt snabb för att kunna hantera många bilder på en gång.
Oskar

Oscar, du kan göra detta i Photoshop CS2 genom att abeta med lager. Du lägger de olika bilderna över varandra (som olika lager). Därefter kan du jobba med respektive lager för sig där du justerar dem så som du tycker passar bäst, skär bort vissa delar ur vissa lager, färgsätter, förstärker kontraster med mera. Skärpedjup kan du få genom att arbeta med skärpe filtret där du med penseln kan markera vissa delar i en eller flera lager för att just förstärka skuggor od.
Om bilderna du tar exponeras med olika färgnyanser kan du lätt fixa detta också. För att justera färgerna så de olika partiernas färger blir så lika som möjligt mellan de olika bilderna så använder du dig av kanalerna. Kanalerna är röd, grön och blå.
T ex om du ar två bilder av samma motiv men där färgerna blibit lite olika beroende på ljusförhållanden eller så. Öppna båda bilderna i CS2. Välj kanaler (nere till höger). Klicka först på den röda kanalen. Bilderna blir nu svartvita. Gå nu till Intensitet/kontrast verktyget och dra de två pilarna för intensitet/kontrast tills du ser att de svartvita nyanserna stämmer så bra som möjligt mellan de två bilderna. När du gör detta med den röda kanalen så är det endast de röda nyanserna som justeras men du ser dem som svartvita just nu. Inget att bekymra sig över ännu. Gör om detta genom att sedan i tur och ordning välja den gröna kanalen och sist den blå kanalen.
Nu väljer du den översta kanalen igen (RGB) så ser du hur det hela ser ut i färg igen. Genom att mixtra med detta kan du få färger i olika bilder att överensstämma med varandra.

#4 #6 De lösningar ni skriver om är smarta. Fast det var egentligen inte alls det jag var ute efter. :) Era lösningar bygger väl på kort som är tagna vid olika tidpunkter, må vara att de bara är någon sekund emellan? Det jag har läst om är en kamera som samtidigt tar många kort och sedan kombinerar ihop dem med hjälp av den mjukvara som finns i själva kameran. Tar du tex ett bild föreställande ett ansikte i närbild men en landskapsvy i bakrunden, där det flyger förbi ett jetplan i megafart så skulle den här kameran få med allt. Ansiktet tar den från en bild, bakgrunden från en bild, och det megasnabba jetplanet från en tredje bild.
mvh
Oskar

Oskar, tar du ett porträtt och du har ett jetplan som drar förbi i en megahastighet så lär du inte få mycket utav det planet, suddigt och stort som ett knappnålshuvud på sin höjd.

Hälsningar
Robert

#8 Just det! Och det är det som den här nya revolutionerande kameran skulle fixa. Både jetplanet och ansiktet skulle bli skarpt pga av att den tog flera bilder samtidigt med olika slutartider m.m. Men inte vet jag…kanske dröjer 1000 år tills den kameran finns. :)
Oskar

#7 Oscar
Du kan faktiskt jobba med lager även om du bara har en bild. Ta in den flera ggr. i Photoshop och låt varje instans av bilden bli ett lager. Sedan kan du pillra med varje bild (lager) för att uppnå det du verkligen vill. Tex kan du på ett lager av bilden förstärka ljusförhållandena i en viss del av bilden medans du använt suddgummit på resten av bilden i just detta lager.
På detta sätt får du större kontrol över mer dtaljer5ade delar av bilden än om du gör samma sak på ursprungsbilden i olika omgångar. Du kan verkligen finsjustera genom att i ett lager rensa alla delar av bilden än tex ett ansikte. Därefter kan du fokuserat jobba med just ansiktsdelen och låta det lagret bli det dominerade i den slutliga bilden. osv … förståss.