Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 547 ggr
[Tizzelizzan]
0

Ta foto mot reflex

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur kan man ta bra foto när barn har ytterkläder med reflexer? hela bilden blir så mörk och man ser bara en stor reflex. Jag har en olympus E-410
Har även svårt att ta foto tex på eftermiddagen nu på vintern :P
Måste sluta skylla på att de e kameran de e fel på och inse att jag kan lära mig saker ;)

Jag e rädd för att pilla och exprementera.
Men om jag gör en inställning och inte är nöjd kan man väll alltid återställa kameran? Uscha hha :P
Älskar att ta foto, men ja.. it sucks :P

tex denna bilden jag bifogar. Klockan e 3 på dagen och de e iofs inget solsken. men inte så mörkt heller.

använde portrett

Inkanyezi
0

Inbyggd blixt ger alltid den här effekten i reflexer.

Om det är så mörkt att du behöver tillskottsljus för att alls ta bilden, så måste blixten vara långt ifrån kameran för att reflexerna inte ska dominera. När man har en lös blixt ansluten med exempelvis en spiralsladd, så kan man hålla den på armlängds avstånd när man tar bilden, och det ger ett helt annat intryck.

Om man verkligen vill ha ett mjukt ljus behövs en softbox, men det är större saker som man kanske inte vill släpa med sig på utflykten. Man kan få lite mjukare ljus från blixten med kaffefiltertricket eller med en vit reflexskärm monterad på blixten, men det viktiga för att slippa effekten av reflexerna är att hålla ut blixten långt från kameran.

Men blixten måste också vara ganska stark för att funka utomhus, den lilla på kameran räcker inte långt. Då är det bättre att använda en annan inställning på kameran och strunta i blixten. Man kan till exempel använda bländarförval och ställa upp ISO högt. Om objektivet kan öppnas till 2,8 och man ställer in minst ISO 400, men ännu mer om man måste, då kanske blixten inte behövs.

[Tizzelizzan]
0

okej tack.
De va juh inte ens mörkt ute. de e de som irriterar mig. För de ser ut som de e natt :)
Men jag ska kolla dom där inställningarna nästa gång och se hur de går.