Hur sammanfogar jag flera bilder till en?
Hej,
I en tråd på systersajten proveniens.ifokus.se hade en användare lagt upp ett flertal bilder som jag skulle vilja sammanfoga till en enda stor bild för att få bättre överblick.
Hur går jag tillväga, vilka program kan jag göra detta med? (Har inte PS….)
/Pelle

Att samanfoga flera bilder till en, är något jag ofta gör.Programmet jag använder är Adobe Photoshop Elements
under File hittar du "Create Photomerge" .
Hur man gör i andra program vet jag ej,
mvh/enter

Vilkea program har du? Paint shop pro kan du ladda hem och testa gratis 30 dagar.

Om du har XP eller tidigare så kan du sammanfoga bildern i Ritprogrammet, Paint.
Jag gjorde så här med bifogad bild:
1. Öppnade första bilden i Paint.
2. Sedan gick jag in i Bild -> Attribut för att ändra storleken på bakgrunden så att nästa bild hamnar inunder första bilden.
3. Därefter öppnade jag nästa bild så att den öppnades i Microsoft Photo Editor, där Redigera -> Kopiera.
4. Tillbaka till Microsoft Paint, Redigera -> Klistra In.
Jag tror det är lättast när alla bilder har samma storlek, då blir det lättare i Attribut och lägga in rätt värden för bakgrunden.
Hälsningar
Robert

Man tackar och bockar. Robert, du är en klippa!

Jag skulle använda CS eller CS elemtents. Det finns så mycket bra extra funktioner du kan jobba med som att göra fäger, ljusförhållanden, kontrast etc så att de olika bilderna smälter ihop på ett bra sätt.