Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 4797 ggr
Johan-
0

Mellanringar, Hur funkar?

Hejsan, har hört om tips om mellanringar för makro fotografering, hur funkar det? Vad bör man tänka på innan man köper mellanringar?

http://www.tradera.com/Soligor_Extension_Tube_for_Minolta-auktion-79244134

Johan-
0

Någon?:)

Inkanyezi
0

Mellanringar ökar avståndet mellan bildplanet och objektivet, och därigenom kommer man till kortare inställningsavstånd. Om man exempelvis har ett 50 mm objektiv och sätter på en mellanring på 50 mm så kommer man till avbildningsskalan 1:1 på ett avstånd av 20 cm från sensorplanet, eller ungefär 10 cm från objektivets optiska centrum. Tunnare mellanring ger längre avstånd och mindre avbildningsskala.

Det man bör se till när man skaffar mellanringar är att de passar, och helst att de kopplar mellan kameran och objektivet. Ett objektiv som kan bländas ner manuellt oberoende av kamerahuset funkar så klart med en mellanring som inte kopplar bländaren, men om alla elektriska kopplingarna funkar så kan exempelvis autofokusen fininställa och ljusmätningen med full öppning.

Innan man lägger sig till med mellanringar bör man också tänka över om det är rätt med de objektiv man har. Det är inte lämpligt att använda till satsobjektivet som följer med kameran, eftersom de korta brännvidderna är mycket korta. Exempelvis en 20 mm mellanring placerar skärpan innanför frontlinsen i de flesta fall när man har objektivet ställt på kortaste brännvidden.

Om man inte har exempelvis en 50 mm fast brännvidd (eller annan fast brännvidd som inte är vidvinkel) så är det ganska bortkastat med mellanringar. Då är det bättre att använda försättslinser. Fördelen med försättslins jämfört med zoomens makroläge är att man kan använda hela brännviddsområdet på zoomen. Man ställer alltså in bildutsnittet med zoomringen när man har försättslins. Försättslinser fungerar bra ungefär till avbildningsskalan 1:2, men kraftigare försättslins bör man inte ha. Om objektivet kan fokuseras ner till 50 cm klarar man sig med två linser, en på 2 och en på 4 dioptrier. Man kan sätta på båda så blir det 6 dioptrier.

Mellanringar fungerar bäst med objektiv som har fast brännvidd och som inte är retrofokus (vidvinkelobjektiv). Med långa brännvidder blir avbildningsskalan inte särskilt stor, det kan till och med vara smidigare med försättslins. Bästa brännvidderna för mellanringar är mellan 50 och 90 mm.

Johan-
0

tror du att dessa ringar skulle passa min sony dslra 200 eller hur kan jag få reda på det?

Inkanyezi
0

Visst funkar mellanringar till din Sony, men som jag nämnde förut, så hänger det lite på vilket eller vilka objektiv du ska använda dom till. Det är alltså inte kamerahuset det hänger på utan vilket eller vilka objketiv du har.

Om du inte har ett objektiv med fast brännvidd så är inte mellanringar det första du ska skaffa. Det är inte mycket idé att använda till en zoom.

Om du har exempelvis ett 50 mm makro, så kan du använda mellanringar för att komma ännu närmre och få det som du fotograferar större än naturlig storlek på sensorn; bra om du till exempel plåtar bladlöss eller andra små insekter. Om du har ett gammalt objektiv anpassat till kameran, ett med fast brännvidd, kanske en normal för småbild, då är det bra med mellanringar för att komma riktigt nära.

Om du bara har kamerans satsobjektiv, en kort zoom med kortaste brännvidd omkring 18-20 mm, då ska du inte ha mellanringar. Det går visserligen att använda dem när objektivet är inställt på lång brännvidd, men det är inte optimalt. Med satsobjektivet funkar det bättre att använda försättslinser.

Man kan också vända det korta zoom objektivet med en omvändningsring för att ta riktigt små grejer; se Kattapults mögeltråd.

Johan-
0

Mailade han som har annonsen, han sa att det inte skulle passa?

Har ett DT 18-70 mm F 3,5-5,6 som jag tänk använda det till. är det lönt att lägga pengar på de? Om det inte passar o så menar jag??

Inkanyezi
0

Jag har redan sagt två gånger, men jag upprepar; för en kort zoom (18-70 mm) funkar det inte bra med mellanringar. De går bara att använda vid ganska lång brännvidd om alls, och du får bra resultat mycket enklare genom att i stället använda en lins framför objektivet.

Med två eller tre linser, beroende på ditt objektivs närmaste inställningsavstånd, kan du få ett stort område täckt med linser betydligt bättre än med mellanringen och mycket enklare. Om ditt objektiv har kortaste avstånd längre än omkring 60 cm är det lämpligt med tre linser, 1, 2 och 4 dioptrier. Om det går att ställa in till kortare än 60 cm klarar du dig med två, 2 och 4 dioptrier.

När man fotograferar med försättslins kan man inte få skarpt till oändligt, utan med linsen på och objektivet inställt på oändligt, blir avståndet en meter dividerat med linsens dioptrital; alltså, 2 dioptrier blir en halv meter, och om objektivet kan ställas in på en halv meter kan man täcka området mellan en halv meter och tjugofem centimeter med skärpeinställningen. Med 4 dioptrier kommer man till 25 cm och kan ställa in till ungefär 18 cm med skärpeinställningen och med båda linserna, 2+4 kommer man till 17 cm från linserna och kan finställa några centimeter med skärpeinställningen.

Med linser kan man välja utsnittet/storleken genom att zooma.

Så mellanringar passar inte till objektivet som du har; man behöver en annan sorts objektiv för att få nytta av mellanringar.

Johan-
0

ok, tack för detta, ber om ursäkt om ni tycker att jag är jobbig, men är i prinicp helt ny på detta..

//Johan