Nikon D40
Hej! Jag är på jakt efter en bra, men billig systemkamera. Jag har spanat in Nikon D40, den är ju mer eller mindre i min prisklass, men den verkar inte så bra. Jag tycker att 6,1 megapixel låter lite, men det kanske inte är så lite? Någon som har erfarenhet eller äger en D40?
Tack på förhand!
D40 är mycket kamera för pengarna och 6 mpx räcker väldigt långt. Att kameran har förhållandevis få mpx gör också att den får utmärkta brusegenskaper på höga ISO (400 och uppåt) vilket är en stor fördel om man plåtar i dåligt ljus utan blixt eller har ljussvaga gluggar.
nackdelen med D40 är väl att kameran inte har inbyggd fokusmotor så vill du ha AF är du hänvisad till AF-S gluggar.
Du kommer med största sannoöikhet att bli nöjd med den om du köper en.
Här kan du kolla på fullstora bilder tagna med just D40 --> LÄNK
Jag har själv en D40 och är supernöjd , får fina bilder oxå =)
Kalle77 : Du får gärna berätta vad allt det där betyder som du skrev , jag trodde den hade AF ….
#2 Autofokus motorn brukade sitta i kameran förut. Den sista tiden har det blivit modernt att ha fokusmotorn i objektivet istället. Fördelen är snabbare och tystare autofokus. Dom flesta kameror har dock behållt fokusmotorn i kameran vilket gör att du kan använda både gamla objektiv utan motor och nya objektiv med motor.
På D40 har man tagit bort autofokusmotorn från kameran vilket betyder att du måste ha objektiv med fokusmotor i objektivet. Detta är säljmässigt väldigt smart eftersom du nu måste köpa nya objektiv istället för att kunna köpa begagnade. Du kan använda gamla objektiv men då får du inte autofokus.
Oki tack för svar =)
Hoppas du eller nån annan kan hjälpa mig med en annan sak oxå , startar en ny tråd så jag inte snor tråden från skaparen =)
Måste svara lite på det som tråden handlade om , mpx är ju inte så mycket att bry sig om tycker jag när det gäller kameran , det behövs ju bara om du har tänkt att förstora bilderna rejält .
Jag hade en vanlig kompaktkamera innan och skillnaden är enorm måste jag säga , jag har bara originalobjektivet och jag har fått massor fina bilder , jag hade inte heller råd med dyrare kamera och jag ångrar mig inte ett dugg att jag köpte just denna som nybörjare .
Kanske att man vill gå vidare senare men det gör mig inget att det dröjer , tycker mycket beror på hur duktig man är som fotograf oxå =)

Nej, fler megapixlar behövs inte för stora förstoringar, men det kan vara bra om man vill göra delförstoringar. En stor bild betraktas vanligen från längre håll, och då behöver den inte fler megapixlar, men det är en fördel om den är skarp, och skärpa är inte samma sak som megapixlar. D40 ger god skärpa och lågt brus, båda är viktiga för intrycket av bilden. 6 megapixel räcker gott för alla storlekar på bilder, så länge man använder alla sex, dvs hela bildytan (eller nästan hela).