Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 816 ggr
atilla
0

Ovädersbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några jobbiga timmar i natt. Årets åskväder. Alla försök under flera timmar genererade EN bild! :-( …

…Men vad tycks?

Någon som har liknande eller andra bilder från oväder? Jag bor ju mitt i Kronobergs län och hamnade mitt i stormen Gudrun ute på landet, men har inte en bild från det. Någon annan smålänning här som fick några bilder?

/Magnus

bosse
0

Nån gång ska jag lyckas ta foto på blixtar. Nu på hösten kan det bli oerhörda "skådespel" ut över havet, men det för tidigt ännu. Vi har haft ett regnväder utan åska. Här foto upp mot bergen.

bosse
0

Exakt 1,5 minuter senare så såg det ut så här.

atilla
0

Tjusig bild Bosse. /Magnus

bosse
0

Och ut över havet såg det ut så här, men ingen åska.

atilla
0

En fråga, Bosse, som du säkert har svarat på tidigare, men som jag hoppas du ursäktar att jag i så fall ställer igen.

VAR i Libanon är dessa bilder tagna? Stad? Norr-Söder?

Att du är vid kusten framgår ju tydligt. :-)

/Magnus

ERIR
0

Förebådande oväder!

atilla
0

#6 Härlig bild ERIR. /Magnus

ERIR
0

Tack magnus!

Tror att det var någon här på sajten som tipsade om blixtfotografering. Nattetid, 30 sek och stativ skulle vara modellen.

atilla
0

#8 Intressant. Ska testa det. Dock inte inatt :-) Är för gammal för 2 nätter i rad :-)

/Magnus

atilla
0

Kanske inte oväder direkt, men nog känns det som om badsäsongen är över….eller?

/Magnus

Sonic
0

Fina bilder :)..Synd att jag inte har min kamera i skick annars så skulle jag ha fått några fina bilder lite tidigare idag då det var dunder och brak.

bosse
0

Magnus, om du kollar på "min sida", så bor jag i världens äldsta bebodda stad - Byblos (arabiska Jbeil) Den ligger drygt 3 mil norr om Beirut. Nästan hela landet består av en bergskedja som heter Mount Lebanon och den går nästan i hela sin streckning enda ner till kusten. Endast i norr och i söder, så finns det en bredare stranddel. Vår lägenhet är enl. min GPS 109 m över havet och det är ca 500 ner till havet. Du kan även söka på "byblos", så får du mer info. Och här är det fortfarande ca 28C i vattnet.

bosse

Martin
0

28 grader i vattnet? Det har jag ju för tusan knappt i badkaret Cool

mvh Martin

Runsviks
0

Här en kvällsbild …lite för mörkt men ändå härligt efter flera dagar med REGN å REGN, solen var frame någon timme och sedan den härliga dimma som stiger upp från Ljungan och sjön Marmen. Utsikten är från vår altan.

bosse
0

#14 påminner om Drevviken kl 04.00 i somras.

Runsviks
0

#15 Saknar du inte den svenska naturen och dess skiftningar, även vädrets skiftningar från timme till timme, när du bor i Byblos? Har en kusin i södra tyskland och de är så imponerad av vår natur och hur snabbt vädret kan ändra sig.

bosse
0

#16 Jag tror inte att det ligger i min natur att sakna nånting förutom dom 3 som står mej närmast. Jag trivs överallt, men bäst i öknen. Vi har alla årstiderna här också och det kan svänga på några få minuter. På vintern kan jag åka skidor och det är ca en halv timme till liften. På sommaren kan jag bada och vill jag ha lite svalka, så är det bara åke 20 min. upp i bergen, så är man 1.200 m. nivån där det är underbart skönt. Vi har massor av olika frukter och grönsaker året om, även många blommor hela året här nere vid havet. Det jag saknar ibland är en fjällvandring i september/oktober. Jag bor ju i landet som kallas "land of milk and honey" Man kan säga att det ger livet ett "mervärde" att bo här. Tro mej!

Runsviks
0

Låter underbart, tack för presentationen… trodde i min enfald att ni bara hade sand och åter sand… nä nu var jag orättvisFundersam
Ha det så braGlad

Robert
0

#6, snyggt!

Robert