Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1003 ggr
[MartinaPettersson]
0

Photohop..? :)

Vilket är det "bästa" photoshopet? xd

joytick
0

Beror väl på vad man tycker själv… Annars är det väl det nyaste, CS3.

pellepiano
0

Det finns bara ett Photoshop och det tillverkas av Adobe. Nuvarande version är som Joystick skriver Phtoshop CS3 . CS4 är på gång oxå.

Adobe gör en enklare version som heter Elements , den kostar ca 1000:- jämfört med Photoshop som kostar ca 7000:- för en engelsk version. Några tusen dyrare med svensk version.

Inkanyezi
0

Elements är mycket kompetent och funkar nog bra för de flesta.

Det som jag saknar i Elements är väl att kunna dra kurvorna efter tycke och smak. Det finns bara två sätt i Elements att någotsånär få kontroll på tonkurvan, det är att använda "nivåer" (levels) eller att använda "skuggor och högdagrar" (shaddows/highlights). Det kan räcka om man lär sig leva med det, men CS3 har större möjligheter.

Det lönar sig att lära sig från början att jobba med lager. Med hjälp av lager kan man få betydligt större möjlighet att kontrollera tonkurvan i olika delar av bilden. Alla de bättre redigeringsprogrammen har lager, inklusive Elements.

Elements är enligt min uppfattning lättare att lära sig än Gimp och har vanliga funktioner som används mycket för bildkorrigering mycket lätt åtkomliga, som att justera färg och kontrast eller sudda bort oönskade detaljer. själv använder jag version 3, eftersom det var den som var aktuell när jag skaffade den. Version 4 och senare är bättre ur användarsynpunkt, eftersom man kan koppla bort den tämligen hjärndöda nerladdningen av bilder från minneskorten och albumfunktionen. Om man bara vill använda redigeringsdelen måste man annars gå in i registret för att ta bort bevakningen av löstagbara media (version 3 o tidigare).

Cygni
0

Menar du liknande program? Gimp Är väl det program som har kommit närmast PS. Helt gratis dessutom. Glad

EQUALIZER
0

photoshop v.11.0

Wakkashi
0

ska du köpa photoshop så skulle jag vänta ett litet tag till och köpa CS4 som kommer strax.

pessimisten
0

CS3 gillar jag bäst!

ProblematicalMe
0

CS4 e ju ute nu så ^

men d e nog mest för dem som är proffs redigerare och arbetar i det, men det är säkert bra till allt! :)

olympiathurfjell
0

Jag har Elements 4.0 och äälskar det. Enkelt och lätt att förstå

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Martinaaa
0

Det beror ju precis på vad du vill göra. Finns en hel uppsättning av olika varianter, gå in på adobes hemsida (www.adobe.com/se/) och kolla in dom olika..

Vill du använda det till vanlig lätt redigering funkar elements bra. Det "bästa" heter Elements 6.0 och 7.0 kommer ut snart tror jag. Håller du däremot på mycket med photoshop och vill ha många olika möjligheter är väll CS4 och rekomendera, roligare när man kan det men kan vara krångligt i början om du aldrig testat photoshop… Fast det är dock mycket dyrare.

Ett tips är att börja med en enklare variant och sen uppgradera till något mer avancerat och svårare! :)

bildochfoto
0

Gimp är gratis och det finns massor med information. Jag har själv en bra sida med länkar om gimp.