Kamera.
Hade tänkt köpa en ny kamera efter jul och det kommer förmodligen bli antingen Canon eos 400D/450D eller Nikon D80.
400Dn är ju billig nu på de ställen som den finns kvar på och D80n och 450Dn ligger på ungefär samma pris. Var inne på en Pentax K200D förut men det känns mer värt att satsa på Canon eller Nikon, för jag tycker det finns större utbud av optik till dem. (?)
Om jag köper Canon eos 400D så spar jag lite pengar till att köpa ett extra objektiv, stativ och lite sånt.
Men är det bättre att köra på t.ex. Nikon D80 eller 450D som är lite bättre på en gång?
Är det stor skillnad mellan Canon kamerorna?
Har testat Canon kamerorna och ska testa d80n snart. Många är ju nöjd med D80n så tror inte jag kommer bli missnöjd direkt. Men som sagt, ska ju givetvis testa den lite.
Vet att flera här inne har dessa kameror och ni får gärna berätta lite och ge tips. Vad ni tycker är för samt nackdelar med kamerorna.
Du satte ett lite frågetecken efter Pentax K200D så jag kan lägga in en kommentar. Om du inte skall lägga tiotusentals kronor på objektiv så finns det lika stort objektivutbud för Pentax. Fördelen med Pentax är att du kan använda alla objektiv som Pentax har gjort dom sista 40 åren och då har bildstabilisering på alla dessa objektiv. Lägg till vädertätning så är det inte ett dåligt köp.
Men om du är inkörd på dom andra märkena så tycker jag att du skall välja en av dessa. Jag har provat båda och det är hugget som stucket. Dom kommer att ge lika bra resultat så prova vilken som känns bäst för dig.

#1 Tack för hjälpen! Jo, tänkte bland annat på canon och nikons 50mm/1,8 som ligger runt en tusenlapp, och något annat objektiv. Har inte sett ett lika billigt till pentax utan det var flera tusen. Annars är det ju bra med vädertätning men jag har ju några veckor att fundera..
har ju kommit en ny nu. nikon D90, vet inte mkt om den. men såg den på reklam på tv