Foto iFokus

Foto

Etikett: landskap-och-natur-ej-kritik
Läst 595 ggr
jinxx
0

Kan någon hjälpa min kompis?

Hon är i Australien och har lite problem.

" Det blir bara helt vitt pa bilderna. Jag har pa M, lang slutartid, minsta blandare, lagsta ISO, har morkat ner bilden till -5. Allsta nar jag vill fota solnedgang och vattenfall du vet. Kan jag ha nan annan konstig intsallning som forstor allt. :( Jag ar sa irriterad!"

Vad ska hon ha för inställningar för att fixa det?? Tacksam för hjälp!!

pellepiano
0

Alla systemkameror har en exponeringsmätare som är synlig i sökaren. Kolla där om den anger överexponering.

Annars är det väl bara att ha kortare slutartid och se om det blir skillnad. Blir det skillnad är det för ljust när hon fotar och behöver då ett ND filter på objektivet för att släppa in mindre ljus.

Hon kan oxå ha kommit åt exponeringskompensationen.

Inkanyezi
0

Exponeringskompensation funkar ju inte på manuell inställning, det ger bara en anvisning för exponeringsmätningen. Kan det vara så att slutartiden helt enkelt är för lång? Prova att ställa kameran på bländarförval (Av) och lek lite med kompensationen, annars ställ in manuellt på en lagom tid för det ljus som råder. Med digitalkamera är det ju bara att prova sig fram. Om det blir för ljust med 1/250 sekund provar man 1/500, eller 1/1000 eller 1/2000. Om det fortfarande blir för ljust med minsta bländaren är det dags för det där gråfiltret.

Niklas
0

Lång slutartid kan betyda mycket. En solnedgång är inte så mörk. Det låter som att det kan vara risk för överexponering.

Föreslå henne att ta en bild av solnedgången med automatik inställd. Sen kan hon kolla på den vilka inställningar kameran väljer och justera utifrån det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

jinxx
0

Tackar så mkt för utförliga och bra svar!! Jag viderebefordrar dem till henne så blir hon glad igen=)