Agamen Åke
Ett försök till att få till en bra bild på min nyss hemkommna vattenagam Åke. Får man be om lite kritik på en glad amatörfotograf sedan ca en månad:)
Objetiv: DT 18-70 mm F 3,5-5,6
Bra bild där du faktiskt har "ögonkontakt" med din agam. Får för mig - me sitter vid en okalibrerad skärm, så jag är inte säker - att du har ett grönstick i bilden? Gissar att de gröna bladen fick kameran att säta den automatiska vitbalansen efter dem, men jag kan ha fel.
Gillar i alla fall bilden!

Fin bild och söt agam (med världens finaste namn :D)
Dock så stör det gröna till.. hmm.. höger mig ganska mycket, och bilden är lite grusig och har konstig färg (kanske är så i terrarium?) . Annars hur söt som helst! :D men testa att lek dig lite fram med iso-funktionerna (kanske är de som gör det grusigt?) och andvänd helst ett stativ. Annars VÄLDIGT söt :D
Men du har trots allt bara fotat i en månad, och då är det ganska bra. =)

#2 det vart klarare färger, mycket klarare faktiskt. Dock är jag en sådan gammalmodig 13-åring så att jag är "emot" redigering ;) VIll se hur det ser ut i verkliga livet.

Ingen kamera visar hur det ser ut i verkliga livet. Ett färgstick kan bero på massor av olika saker, men i regel kommer man en aning närmre "verkliga livet" om man korrigerar färgfel. Färgavvikelser blir det alltid när man fotograferar, men om man har ställt vitbalansen efter ljuskällan och låter kamerans processor sköta bildbehandlingen brukar färgavvikelserna vara försumbara; det betyder inte att det blir som i "verkliga livet", utan snarare att det blir efter kameratillverkarens idé om hur färg och kontrast ska vara. Jag tror inte att ljuset hos Åke är utpräglat grönt, men jag kan ha fel.
Alla bilder är behandlade. När man spar som jpeg så kommer kamerans processor med hjälp av ett inbyggt program (firmware) att bearbeta råbilden som kommer från bildchipet med hjälp av parametrarna som ställs in för Vitbalans, skärpa och "finhet". Det som kommer ur kameran är en bearbetad bild och inte verkliga livet. Väldigt ofta kan man förbättra resultatet, men för bearbetning lämpar sig rådata från bildchipet bättre än en redan bearbetad bild som dessutom har komprimerats med "förstörande komprimering" (jpeg).

Jo, så kanske det är.. MEn mer verklighetstroget ändå, väl? än om man ska redigera massor ändå?

Jo, precis så, och det var tanken med behandlingen jag gjorde. Jag började med att öppna bilden i Irfanview och ta bort en del grönt och sedan spara den i ett icke förstörande format (tiff). Sedan öppnade jag den i Photoshop och gjorde den lite ljusare genom att dra högerhandtaget i nivåer, då tappar man kanske någon detalj i det allra ljusaste. Sedan lättade jag upp det mörkaste, med "skuggor och högdagrar", för att man skulle se Åkes kropp lite bättre. Jag ökade också färgmättnaden lite lite grann för att få lite mer snärt i Åkes färger. Efter att jag hade spart bilden så öppnade jag den igen i Irfanview och sparde där som jpeg efter att ha gjort en lätt skärpeförstärkning.
Ingen av de här operationerna är någon direkt förfalskning av bilden, alla är ägnade att förstärka intrycket genom att framhäva det man vill se; precis så som kamerans eget inbyggda program är tänkt att jobba. Det är inte heller "massor" av redigering, jag har inte gått in i några detaljer eller gjort några ändringar; Åke har alla tårna kvar.
Slutresultatet kan alltid diskuteras. Jag kanske tog bort för mycket grönt, så att bilden i stället drar mot magenta; det finns fortfarande grönt kvar i närheten av den bakre foten, men till vänster och upptill finns ett drag av magenta. Det gröna kan komma av reflexljus från blad och annat grönt runt omkring.
Men alla operationerna, färgmättnad, kontrast, skuggor och skärpeförstärkning, är sådant som kamerans firmware och processor också jobbar med, och avsikten med den bearbetningen är att göra bilden mer lik det som vi ser i verkliga livet.

Tack för alla svar!
#2 Har du ändrat bilden??

Det som jag har gjort står i #7.
Alla förändringar är enbart för att få bättre färg och tydligare Åke, ingenting är suddat eller tillagt.

ingen aning om hur jag kunde missa detta:S men tack!

#7 okej =) ja sådant är ju inte så farligt. Du gjorde ju inte så mycket. Men när man försör en bild helt, för att det ska se bättre ut så tycker jag inte om det. MEn du gjorde inte så farligt. Och somsagt var, Åke har alla sina tår kvar =)