Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1870 ggr
Rosenhill
0

Restaurera foto med text?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hållerpå att restaurera gamla foto men har ett problem med texten då jag inte ser vad det står kan någon hjälpa mig?

Förmodligen   ……..   Andersson Örkelljunga.

Mvh/cecilia

AsaHellstrom
0

Rut?

Kolla om det har funnits fotografer i Örkelljunga med namnet R Andersson. Kan ju inte vara hur många som helst. Särskilt inte om det står "Rut".

Jag googlade o fann en bok:

Kring livets högtider i Örkelljunga församling

av Gabrielle Jeansson och Inga Kindblom 1968

Namn på modet! Ska vi gifta oss? En dag tar livet slut! Seder och bruk i Örkelljunga och dess utveckling beskrivs i denna bok.

Innehållsförteckning:

• Dop och kyrktagning: Dopfrekvens, Tidpunkt för dopet, Dopdag och dopplats, Faddrar, Dopseder, Kyrktagning.
  • Dopnamn: Antal namn, Namnval, Namnpraxis.
  • Vigsel och giftermål:Tidpunkt för vigsel och lysning, Vigseldag och vigselplats, Giftermålsfält, Bröllopsseder.
  • Död och begravning:Dödlighet och dödsorsaker, Begravningsförberedelser, Begravningsdag, Jordafärd, Jordfästning, Begravningsmåltid.

Och en till:

Fotografer i Örkelljunga

av Ann-Marie Campbell och Monica Gauffin 1992

Innehållsförteckning:

• Glimtar från fotografins barndom: De ambulerande fotograferna.
  • Fotograferna får gestalt: Axel Blomgren - en företagsam fotograf, Gustav Hjalmar Törnqvist - den vittbereste.
  • Ateljéfotograferna: De första fotoateljéerna - dagsljusateljéerna, Ida Nilsson - den första stationära fotografen, »…Det var hon som var fotografen!» - Fotoateljén som familjeprojekt, Ruth Persson - ett bygdens barn, Rut Andersson - Örkelljungas finfotograf.
  • Fotografyrket och kvinnorna
  • Efterkrigstiden - fotografin expanderar: Sven Hjalmarsons tid, Allmänpraktiserande fotograf, I korgmakarverkstadens skugga, På tröskeln till fotografin, Foto-Centralen, Från fotobiträde till fotograf, I fosterlandets tjänst, Det fotografiska företaget, Fönster mot det förgångna, Fönstren mot det förgångna, Färgfilmen - ett hot mot det fotografiska hantverket?, Den fotografiska gemenskapen, Anna, Ännu en cirkel sluts, Hjalmarson-Foto eftr. - Kerstin Pettersson, Fotograf för livet.
  • Fotografernas bilder: Från visitkort till polyfoto, Familjebilder, Bildregissören.
  • Forskning om fotografi

Rut Andersson, Örkelljungas finfotograf. Där har du det!

Rosenhill
0

Tack det var hjätte bra det måste vara Rut

Nu är den färdig.

Tack så mycket

Mvh/cecilia

Rosenhill
0

Här kommer orginalet om ni vill se det.

AsaHellstrom
0

Kul att se bilderna, båda två. Klar förbättring! Så roligt att det går att fixa.

Rosenhill
0

Hej jag tittade på din sida bra bilder

Du tyckte att det var synd på taggtråden på fotot med kalven vill du ha den utan taggtråd?

AsaHellstrom
0

Jag tycker normalt att taggtråd o stängsel är lite trist. I detta fall hade jag inget att välja på (eftersom tjuren var i samma hage). Så ja, jag ser gärna bilden utan taggtråd.

Tack för komplimangen!

Rosenhill
0

varsågod

Rosenhill
0

Har vist glömt en bit kommer nytt

Rosenhill
0

här e den nya.

AsaHellstrom
0

Men s*it! (Får man svära?) Det blev ju hur bra som helst. Och på en sekund!? Jag har fattat att man kan göra mycket, men ändå. Tusen tack!!

AsaHellstrom
0

Det innebär att jag skulle själv kunna ta bort tråden i denna bild? Den är ju "lättare" (tror jag) att trolla bort här. Tyvärr fick jag inte med alla kornas fötter o det är ju synd. Men vilka kor!?

Kanske en bra nybörjarbild att trixa med. Staketet i bakgrunden är ju itne så fint heller o inte det där elstolpsstativet heller. Jag ska se vad jag kan göra. Får söka tips o sen sätta igång. Sätter in bilden här sen (förhoppningsvis).

Rosenhill
0

Jag hadde faktiskt gjort den innan jag frågade men viste inte om du ville ha den annars hadde jag kastat den.

Här kan du läsa hur man gör om du vill. http://www.moderskeppet.se/

Mvh/cecilia

AsaHellstrom
0

Tack för tipset. Jag lovar att visa resultat. Den sidan känner jag inte till alls. Så tack än en gång!

Rosenhill
0

Bra nybörjar bild hoppas det går bra

Ska hålla utskik efter resultatet.

AsaHellstrom
0

Ganska nöjd. ANdra försöket på den bilden o första försöket att seriöst försöka fixa till en bild. Det var lite marit o jag är (givetvis) inte helt nöjd, men den sena timman o min ovana får stå för det.

Det blev lite meckigt i övre högra hörnet, men tråden o staketpålarna i bakgrunden tyckte jag blev ok. Nä, nu måste jag sova.

precis
0

#11 o #15
Ett tips: du har ganska mycket grönska uppe till vänster. kopiera en stor bit av det o täck över problemområdet till höger (m lite ludd på markeringen). sen beskär du bilden något mer i överkanten så ser ingen att det är en dubblering.
täck gärna över gallret nere till vänster också, bredvid bakskånken.

fortsätt va kreativ, annars blir hjärnan som en soltorkad tomat…

www.flickr.com/photos/leafstream

Rosenhill
0

#15 Helt ok resultat för att vara första gången.

#16:s tips e bra, prova det.

Mvh/cecilia

Kennet
0

Restureringen blev ju kanonbra…

/Kennet

Robert
0

#0, Intressant och se hur du fixade retuschen, bra jobbat!

Robert