Inte kritik tack!
Många lägger in bilder för kritik och skriver "kritik tack", "ge kritik på min bild", "vad tycker ni om den här bilden" eller något liknande.
För mig vore det mycket mer intressant om ni skrev vad bilden föreställer i stället för att ni vill ha kritik. Lägger ni den i en av kritikgrupperna kan jag lösa rebusen själv. :-)
Just nu ser jag fem trådar i inläggslistan med ordet kritik i rubriken. Om det stod exempelvis "rallybil på två hjul" eller "kungskobra på lunchjakt" skulle jag klicka på dem.
Är det någon som inte tycker som jag?
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag håller med dig Niklas. Det var ju därför kritikgrupperna gjordes.
Jag tycker också att det är okey att lägga ut bilder utan att behöva få kritik. Man kanske bara vill visa upp något speciellt eller intresant och då kan man lägga det i en av dom andra grupperna.
Jag får mycket ut av att titta på en massa olika foton utan att för den saken skull ge kritik. Om man kunde lägga upp foton utan att få kritik så tror jag fler skulle våga att göra det.
Så med tanke på Niklas inlägg så om man vill ha kritik, lägg dom i någon av kritikgrupperna med rubriker som säger vad det är. Om du bara vill visa upp så lägg i en av dom andra grupperna med en bra rubrik. Då kan man låta bli att ge ingående kritik utan kanske ge ett mer allmänt svar.
Mvh
Eddie

Det är väll ett individuellt val!? Vill man ha kritik så är det väll jätte bra om man får det. Det är ju ett väldigt bra sett att lära sig av sina "misstag" eller få beröm för att man är duktig. Jag ser bara positivt på det.
Jag är ny användare så jag visste inte att det fanns en kritikgrupp. Men det är säkert praktiskt. Men som sagt tycker jag att alla ska få göra på sitt sätt, för det är ju lite vad foto är. Att göra sin egen grej.
Ludde
#2 Nu fattar jag inte vad du menar. Naturligtvis skall alla kunna göra vad dom vill. Grejen som Niklas tog upp och jag håller med är när rubriken inte säger något om fotot. Om man säger vad bilden föreställer så har man större chans att folk tittar på den.
Att lägga en bild i en kritikgrupp och sedan skriva i rubriken ge mig kritik är ju lite onödigt.

Jo precis. Jag skriver nog mer kritik till dom som har rubriken "ge mig kritik" än dom som inte har det. Kanske är det för att jag ä lat och skriver till dom som ber om det. Men jag sa ju här innan att jag inte visste att det fanns olika kritikgrupper, jag blev trots allt medlem idag. Sen är det ju jätte bra att man beskriver bilden i rubriken. Men spela roll tycker jag.
Ludde

Jag håller definitivt med Niklas; om man vill ha kritik så använder man en av de grupperna, men det är bättre att sätta rubriken så att den på något sätt hänger ihop med vad man har postat. Sedan lär man ju inte undgå kritik även om man inte har postat i en sådan grupp.
Kritik av bilder kan ju göras på mycket olika sätt, och jag brukar oftast undvika att ge kritik när jag inte tror att min kritik kommer att tas väl upp. Det gäller i synnerhet när rena nybörjare vill ha kritik på bilder där jag har svårt att se varför bilden överhuvudtaget visas upp. Mer konstruktiv kritik och tips kan däremot vara på sin plats om man tror att mottagaren kan ta det till sig och göra ett bättre jobb med hjälp av tipsen.
Konstruktiv kritik handlar ofta om teknik, och det är ju mycket vanligt att nybörjare missar på tekniken och behöver hjälp att ledas in på att använda bättre teknik; dels med tillgänglig utrustning, men ibland med andra grejer än de som har använts.
Sedan har vi ju mycket olika smak, och det är väl svårt att kritisera bilder där motivet inte är något som man själv skulle ha tagit. Jag har till exempel mycket svårt att kritisera modebilder, och därför avstår jag oftast, även om det kan hända att jag ger tips om teknik; naturligtvis när det gäller personer som visar bilder med rent tekniska brister. Då förutsätter jag att personen inte ännu har tekniken helt i sin hand.
När det gäller mina egna bilder känner jag ganska väl att jag inte behöver någon konstnärlig kritik; de allra flesta av mina bilder har ändå inga såna ambitioner. När det gäller tekniken har jag ju också hunnit lära mig en hel del på de cirka femtio år som jag har fotograferat, men jag tar glatt till mig ny kunskap där den finns. Senast idag lärde jag mig något som för mig var nytt, och det händer faktiskt ganska ofta.
Jag tror att det skulle kunna göras tydligare hur grupperna funkar, och jag tror att man skulle kunna dela upp kritikgrupperna på ett annat sätt. Jag förstår inte riktigt vad "hård" kritik betyder, och jag tror att det är ytterst få som skulle vilja ha "hård" kritik av det slag som har förekommit i vissa teveprogram.
Kanske att det inte behövs ändå; det finns ju mängder av postningar med "vad gör jag för fel?", där den som postar inte söker någon bildkritik men vill veta hur tekniken ska kunna finslipas för att åstadkomma önskat resultat. Kanske vore det bästa med kritikgrupperna att föra ihop dem till en enda. Det som är hård kritik för en är mycket mild kritik för en annan, och rent tekniska spörsmål ligger ofta utanför den egentliga kritiken. Kritik, som jag uppfattar det, handlar ju mer om bildidé och gestaltning än om hur väl man har lyckats ställa skärpan.
För mig är hård kritik mer avancerad kritik. "Håll kameran stilla när du tar bilden", "glöm inte blixten när det är mörkt" och "ta bilden innan motivet tröttnar nästa gång" är kritik för dem som lär sig grunderna.
Jag gör ingen koppling mellan hård och elak. Kritik ska vara saklig.
Vänliga hälsningar
Niklas
Håller med, blir också otroligt svårt att hitta den bild man vill se just då om det finns 10 olika med samma rubrik.

okej. Jag ger mig. Ni har övertygat mig. Förlåt
#8: :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Det känns som att det är dags att påminna om det här.
Vänliga hälsningar
Niklas